December is voor veel winkels een drukke tijd. Maar de meeste pakjes worden tegenwoordig via internet besteld.

Doe je dat via AliExpress, dan moet je soms wel 6 weken wachten. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig ook websites waar je jouw pakje kunt bestellen en die het de dag erna al bezorgen. 

Hoe kan dat eigenlijk?!

In dit Facebook filmpje is te zien dat het niet altijd even soepel gaat…

Hoe kan het beter?!

Met jouw klas kun je dit ervaren met de Bedrijf in de Klas – opdracht ‘doe klein, denk groot’

Laat leerlingen in de klas ieder een eigen rol aannemen. Laat eens één pakketje via het volgende traject bij de klant aankomen: 

klant – website – online winkel – magazijn – magazijnmedewerker – magazijn – pakketbezorger – klant 

Als dat lukt, gaan tien verschillende klanten een pakketje bestellen bij dezelfde online winkel.
En als dat lukt, wordt het Sinterklaas: 100 pakjes! Wat is daarvoor nodig?

Denk hierbij aan logistiek, communicatie, ICT, techniek, werkethiek etc

Hieronder zie je hoe het in Nederland bij Coolblue gaat op de drukste dag van het jaar:

Twee bedrijven in Nederland die zich onder andere bezig houden met deze ‘warehousing’ vraagstukken zijn Vanderlande in Veghel en Inther in Venray.

Coolblue maakt erg leuke blogs en filmpjes om te laten zien hoe de processen bij hen lopen. 

Hieronder een aantal leuke Coolblue links en video’s.

ps deze video is van 31 maart 😉

Pakketjes in de klas

Naast de opdracht ‘doe klein, denk groot’ zoals ik hierboven heb beschreven kunnen we vanuit verschillende vakken vragen bedenken bij het vraagstuk ‘hoe kan ik ’s avonds een pakketje bestellen en dat ’s morgens al in huis hebben?’:

Talen en communicatie

  • Hoe richt ik een goede webshop in?
    Welke informatie hebben klanten nodig om tot een aankoop over te gaan?
  • Welke informatie hebben medewerkers in iedere stap nodig om te kunnen weten wat ze moeten doen? 
  • In een magazijn werken ook veel buitenlandse werknemers. Hoe zorg je dat zij ook de juiste informatie krijgen?

Natuurkunde en informatica

  • Welke technische ontwikkelingen maken het verschil tussen de situatie in het eerste filmpje (chinese magazijn) en het tweede filmpje (bij Coolblue)?
  • Welke technische ontwikkelingen zijn nu gaande om de processen nog sterker te verbeteren?
    Tip: dit filmpje van Inther

Maatschappijleer, burgerschap en geschiedenis

  • Hoe was het vroeger als je een pakketje ergens bestelde?
  • Welke invloed heeft het op de maatschappij dat nu alles ‘on demand’ beschikbaar is?

Economie, bedrijfseconomie en wiskunde

  • Hoe zit een bedrijf als Coolblue in elkaar?
    Coolblue heeft een eigen youtube kanaal. Hier vind je allerlei filmpjes, maar ook over hun bedrijfsvoering (onderaan). 
  • Zoek ook op youtube naar ‘Coolblue’ – daar staan diverse interviews met Pieter Zwart over hoe ze zo succesvol zijn geworden.
  • Statistieken over het aantallen pakketjes, omzet etc in de detailhandel rond de feestdagen (in 2014) vind je onder andere op deze pagina van het CBS.

Duurzaamheid
Wil je met dit thema ook nog een link leggen naar duurzaamheid? 

Dan zijn misschien deze filmpjes van Coolblue een leuke insteek – over ‘Coolblue fietst’.

Doe jij iets met pakketjes in jouw klas?

Laat hieronder een reactie achter
hoe het was!