06 284 30 253 info@bedrijfindeklas.nl

Op de inspiratiedag voor de Leerateliers van de Academische Opleidingsscholen heb ik twee workshops ‘Bedrijf in de Klas’ gegeven. 

Na een inleiding zijn de deelnemers aan de slag gegaan om, aan de hand van vraagstukken, vragen vanuit hun eigen vak te formuleren.

Hiernaast vind je de presentatie en foto’s van hardwerkende docenten. 

Daarna geef ik tips voor een mogelijk vervolg – want als je al die vragen hebt, wat doe je daar dan mee in jouw klas?

Vraagstukken

Tips voor het vervolg

In de workshop heb ik geen gebruik gemaakt van een powerpoint. Maar deze had ik wel voorbereid. 

In het bestand dat je hierboven kunt downloaden, zijn we ongeveer tot sheet 19 gekomen. 

We samen gezocht naar vragen die je vanuit jouw vak bij bovenstaande vraagstukken kunt stellen. 

Afhankelijk van het vraagstuk, jouw vragen en de mogelijkheden die je hebt kun je lesactiviteiten kiezen om de vragen verder uit te diepen. Daarbij kun je kiezen voor een activiteit ín je klas zonder een bedrijf te betrekken of voor een activiteit buiten de klas en/of mét een bedrijf. 

Hieronder zie je twee voorbeelden van het vraagstuk ‘Hoe maak je babyvoeding zonder zout en suiker’ uitgewerkt met verschillende vragen met een lesactiviteit zonder én met bedrijven.

Lesactiviteiten

Belangrijk bij het ontwerpen van onderwijs met bedrijven is de vraag ‘wat past bij mij’ en ‘wat past op dit moment bij mijn leerlingen’. Om iets met bedrijven te doen, hoef je niet altijd naar buiten en hoef je niet altijd iets te organiseren. In onderstaande afbeeldingen staan voorbeelden van lesactiviteiten binnen en buiten, met en zonder externen genoemd rondom hetzelfde vraagstuk.

Het ‘bedrijf’ zit in het vraagstuk – het gaat erom dat jij als docent aam jouw leerlingen duidelijk maakt, dat dit niet zomaar een vraag is, maar een vraagstuk waar alle voedingsfabrikanten mee bezig zijn. Om dat vraagstuk op te lossen, kun je in de klas – maar ook in een bedrijf – verschillende dingen doen.

Als docent of als team maak je de keuze hoe diep je op de vraag induikt en op welke manier.

Welke lesactiviteiten kun je in de klas doen?
Wat kun je zonder externen doen?

Welke lesactiviteiten kun je buiten de klas doen?
Wat kun je met externen doen?