06 284 30 253 info@bedrijfindeklas.nl

Over Bedrijf in de Klas

Hallo, ik ben Martha Hoebens, van Bedrijf in de Klas.
De reden dat ik Bedrijf in de Klas ben gestart is omdat ik zelf 8 jaar lang als scheikunde docente voor de klas heb gestaan. Daar heb ik veel geleerd en genoten.

Maar wat ik lastig vond, is dat ik eigenlijk helemaal niet wist hoe scheikunde er ‘in het echt’ uitzag. Op de middelbare school heb ik scheikunde gehad, daarna heb ik scheikunde gestudeerd aan de Universiteit Utrecht. Maar dat is een theoretische universiteit – daar leer je vooral onderzoeken! Over de toepassing van al die theorie en onderzoeken, daar praatte bijna niemand over. 

Voor de klas merkte ik dan ook dat het lastig is om de vraag te beantwoorden ‘waarom moet ik dit kennen?’. Want tja… leg maar eens uit waarom een leerling moet leren hoe een zuur-base reactie plaatsvindt… omdat dat de basis is? Maar waarvan dan? Voor het eindexamen? Dat antwoord was voor mij ook niet genoeg… En als een leerling scheikunde wil gaan studeren – is dat dan een goede keuze?

Na 8 jaar heb ik daarom de overstap gemaakt naar het bedrijfsleven. Bij een adviesbureau, Berenschot, heb ik 3 jaar lang technologische bedrijven subsidie advies gegeven. Daarvoor heb ik projectplannen geschreven voor bedrijven die met technisch nieuwe ontwikkelingen bezig waren. Lastig… zul je misschien denken… kun je dat wel, als docent?!

Het antwoord: ja! Natuurlijk kun je dat! In het bedrijfsleven zijn de ontwikkelingen veel toegankelijker dan op de universiteit. Je komt al een heel eind met logisch nadenken en middelbare school scheikunde en natuurkunde.

Bijvoorbeeld – één van de bedrijven waar ik ben geweest, maakte hijskranen voor op de bouw. Hun uitdaging was dat de tandwielen van de hijskranen snel vies werden door het zand op de bouwplaats. Ik dacht – hebben ze dat dan niet allang opgelost? Maar blijkbaar dus niet! Of in ieder geval nog niet ver genoeg. De fabrikant van deze hijskranen was op zoek naar een oplossing voor dit probleem. Waar ze aan zaten te denken? Een (betere) kap over de tandwielen, een soort coating waardoor de tandwielen beter schoon te maken waren of juist de tandwielen niet bedekken zodat ze makkelijker schoon te spuiten waren tussentijds. Geen hele spannende oplossingen, toch? Maar wel de oplossingen waar dit bedrijf verder mee aan het ontwikkelen was.

Als docent in hart en nieren wil ik graag dat dit soort opdrachten ook bij leerlingen terecht kunnen komen. Met dit soort vraagstukken kan een leerling ontdekken of techniek bij hem of haar past. Of dat ze het leuker vinden om over de financiële haalbaarheid van een project na te denken. Of over het effect dat het heeft op de maatschappij. Want ook dat komt kijken bij techniek – de beste uitvinders, zijn mensen die heel goed kunnen communiceren met de mensen om hun heen.

Omdat ik nog heel goed weet hoe druk het was om les te geven en hoe weinig tijd je krijgt om eigen lessen te ontwikkelen help ik docenten graag op weg. Via vlogs en tips op mijn facebook pagina en via allerlei handreikingen op deze website help ik docenten om het Bedrijf in de Klas te brengen en zo leerlingen een beter beeld te laten krijgen van vraagstukken waar zij later aan willen gaan werken.

Natuurlijk doe ik dat niet alleen. Bij alle opdrachten en activiteiten werk ik samen met collega’s en organisaties. Daar zul je ook regelmatig iets van terugzien op deze website en bij de activiteiten. De organisaties met wie ik veel samenwerk, staan hieronder.

Partners

Bedrijf in de Klas is een programma dat vanuit verschillende instanties wordt ondersteund:

  • Bedrijf in de Klas is powered by Focus en Passie voor Techniek. Dit betekent, dat we een deel van dit programma uitvoeren.
  • Het programma is opgezet vanuit een subsidietraject, uitgezet door Platform Bèta Techniek (tegenwoordig PBT-netwerk). Dit traject heette de ‘STEM-Teacher Academy’ en liep tot augustus 2017.
  • We werken waar mogelijk samen met Jet-Net en Technet – regionale netwerken voor havo/vwo en vmbo dat scholen en bedrijven samenbrengt.
  • Hoebens.nl is mijn overkoepelende bedrijf.