Selecteer een pagina

Eén van de grootste ontwikkelingen in de transportsector is het zelfstandig rijden van voertuigen. Vrijwel alle automerken zijn hiermee bezig, maar vrachtwagenfabrikanten ook. Als vrachtwagens zelf zouden kunnen rijden, zou dat wellicht een deel van het file probleem kunnen oplossen en voor chauffeurs is het minder belastend.
Maar waar moet je aan denken om een vrachtwagen zelfstandig (autonoom) te laten rijden? En hoever zijn ze inmiddels met deze techniek?

Hulpvragen

De hulpvragen op de Bedrijf in de Klas vragenposter geven richting voor leerlingen én docenten om over dit vraagstuk na te denken. In eerste instantie lijkt het namelijk een technisch probleem: zorgen dat je het technisch goed geregeld is zou voldoende moeten zijn, toch? Maar als je beter gaat kijken, blijkt dat er veel meer meespeelt bij het laten rijden van vrachtwagens zonder chauffeur. Beeldvorming van andere wegge

 

Samen gebruiken met

Waar gaat deze vraag over?

  • Wat doet een vrachtwagen eigenlijk?
  • Wat doet een chauffeur?
  • Wat versta jij onder ‘rijden zonder chauffeur’?
  • Waarom zou je een vrachtwagen zonder chauffeur willen laten rijden?
    Wat zijn de voor- en nadelen?
  • Wie heeft er baat bij chauffeur-loze vrachtwagens?

Hoe was het vroeger?

  • Hoe ging het vroeger toen er auto’s kwamen in plaats van paarden?
  • Hoe werden vroeger goederen vervoerd?
  • Welke regels zijn er nu voor chauffeurs in vrachtwagens bij lange afstanden, hoe was dat vroeger en hoe zou dat kunnen veranderen als er ook zelfrijdende vrachtwagens zijn?

Wat doet dit in de maatschappij?

  • Wat vinden andere weggebruikers van zelfrijdende trucks?
  • Wat doet het met andere mensen en bedrijven dat DAF hier mee bezig is?
  • Welke effect heeft het op de acceptatie van bijvoorbeeld zelfrijdende auto’s als er zelfrijdende vrachtwagens zijn?

Wat kost dat?

  • Wat kost het om een vrachtwagen zelf te laten rijden?
  • Is het goedkoper voor een bedrijf om goederen te vervoeren met een zelfrijdende vrachtwagen?
  • Wat kost de ontwikkeling van zelfrijdende vrachtwagens – en wie betaalt dat?
  • Wat voor effect heeft het op de economie als transport minder van mensen afhankelijk is?

Wat is technisch nodig?

  • Hoe ‘ziet’ een vrachtwagen andere weggebruikers?
  • Welke deel-oplossingen zitten nu al in vrachtwagens en auto’s?
  • Aan welke eisen moet een zelfrijdende vrachtwagen voldoen?
  • Wat zijn de technische knelpunten om aan deze eisen te voldoen?
  • Wat zijn mogelijke oplossingsrichtingen?
  • Wat betekent deze ontwikkeling voor onderhoudswerkplaatsen?

Hoe gaat dit in het buitenland?

  • Hoe zou het zijn als het in Nederland wel is toegestaan, maar in Duitsland nog niet?
  • Hoe ver zijn andere landen met regelgeving rondom zelfrijdende auto’s?
  • Wat voor verschil kunnen zelfrijdende trucks maken in de im- en export van een land?

Hoe communiceert DAF?

  • Welke informatie brengt DAF hierover naar buiten?
  • Bij welk moment in de ontwikkeling past welke communicatie?
  • Wat vind jij van DAF als je weet dat ze met zelfrijdende trucks bezig zijn?

Is het ook duurzaam?

  • Is een zelfrijdende truck minder belastend voor het milieu?
  • Hoe kun je langdurige inzetbaarheid van personeel (chauffeurs!) koppelen aan zelfrijdende vrachtwagens?

Wat doet dit met mensen?

  • Zou jij chauffeur willen zijn in een zelfrijdende truck?
  • Hoe is het voor chauffeurs om te weten dat een bedrijf zelfrijdende vrachtwagens aan het ontwikkelen is?
  • Als jij een vrachtwagen nodig zou hebben, zou je dan een zelfrijdende vrachtwagen willen inzetten?

Handige websites

truckstar – oktober 2016
Eindhovens Dagblad – maart 2017
DAF in Action – januari 2018
DAF in Action is het magazine van DAF. Met veel achtergrond informatie en bijvoorbeeld in het nummer 2018-2 een uitgebreid artikel over de geschiedenis van DAF (DAF Trucks –
90 jaar innovatieve
transportoplossingen) en over DAF en duurzaamheid.

Video’s over zelfrijdende trucks

Over zelfrijdende vrachtwagens

Anne Pera, vrachtwagenchauffeur, over de gevolgen van zelfrijdende vrachtwagens.

(jun 2015)

Gevolgen Zelfrijdende Vrachtwagen

Serie interviews over de gevolgen van nieuwe techniek in de transport sector: Zelfrijdende vrachtwagens. Platooning (dicht achter elkaar rijden) zou… (jun 2015)

DAF en TNO werken aan de zelfrijdende vrachtwagen

Vrachtwagens die zonder bestuurder rijden, een kruispunt dat automobilisten waarschuwt en auto’s die als vanzelf invoegen op de snelweg. Het is vanaf woensdag allemaal te zien bij de Automotive Week in Helmond.
(Omroep Brabant, mrt 2015)

Semi-autonomous truck platooning — how does it work?

Platooning with autonomous vehicles will be a cornerstone of tomorrow’s sustainable transport system. Step-by-step developments are already under way. (jan 2018)

This is How a Driverless Truck Works

Regulatory and technological obstacles may hold back the driverless car for decades. But one of the first driverless semi-trucks is already driving, legally, on the highway’s of Nevada.Businessweek’s Sam Grobart went to Las, Vegas for a test drive (mei 2015)

5 zelfrijdende trucks (mrt 2017)

Otto and Budweiser: First Shipment by Self-Driving Truck

The world’s first shipment by self-driving truck, a 120-mile journey with no driver in front seat. Ship with us at https://freight.uber.com. (okt 2016)

NVIDIA and PACCAR Developing Self-Driving Trucks

NVIDIA is collaborating with PACCAR, one of the world’s largest trucking companies, to work on making millions of trucks safer with NVIDIA DRIVE PX AI computers and deep learning. http://nvidia.com/drive
(mrt 2017)

 

Convoys of self-driving trucks ‘platoon’ to Rotterdam harbor

Six convoys of semi-automated “smart” trucks arrived in Rotterdam’s harbour after an experiment its organisers say will revolutionise future road transport on Europe’s busy highways. (apr 2016)

Meer over DAF

Klik om een pdf te openen met links naar de relevante websites!
Wat doet een production engineer?
Hieronder een post in het Duits op LinkedIn waar een chauffeur vertelt waarom hij zo blij is met zijn DAF.
Meld je aan

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

Hartelijk dank voor je aanmelding!