In juni kwam RTL 4 langs om bij ons te filmen. Best spannend, want wat wil je laten zien? En hoe zorg je dat je dat ook kúnt laten zien?
Wat wordt je focus?
We hebben gekozen om te laten hoe je met de cursus van Bedrijf in de Klas leert om samen met bedrijven opdrachten te maken. Het bedrijf AAE werkte graag mee. Dit bedrijf maakt machines om producten automatisch te bedrukken en te assembleren (in elkaar te zetten). Zo maken zij onder andere machines om de spuiten te bedrukken en de plunjer in de cylinder te doen.
Hoe kom je aan een goed vraagstuk?
Juist over dat vraagstuk hadden wij een lesbrief gemaakt voor in de Brainport digibieb met als vraagstuk.
In deze lesbrief staat in de docentenhandleiding eerst meer informatie over:
- het bedrijf: AAE
- het project: een machine die automatisch doseerspuiten maakt en
- de opdracht: Hoe maak je een machine die doseerspuiten maakt?
De leerlingen werken hier in twee opdrachten aan:
- Wat is nodig om nauwkeurig een groot aantal spuiten te bedrukken?
- Hoe automatiseer je het drukproces?
Hierbij maken leerlingen op hun eigen niveau een ‘machine’ die spuiten (of rietjes) kan bedrukken
Voor de opnames hebben we leerlingen gevraagd om met de tweede opdracht aan de slag te gaan:
Hoe bedruk je 600 spuiten per minuut?
Wat laat je dan zien?
Docenten die op dat moment bij ons in de cursus zaten wilden graag helpen en namen zelfs leerlingen mee. De leerlingen zijn aan de slag gegaan:
- Annelien uit groep 6 maakte van duplo een machine waarbij een karretje langs rietjes kon rijden om daar strepen op te zetten
- Yasmina en Caspar uit groep 8 maakten van Lego samen een pneumatische machine die spuiten kon opppaken.
- Twee leerlingen uit de brugklas bouwden een lopende band om spuiten te vervoeren
- Zij maakten ook met de EV3 van Lego een machine die automatisch kon stempelen.
- Leerlingen uit de vierde en vijfde klas hadden een robot bij zich die zo geprogrammeerd was, dat deze met een zuignap spuiten kon oppakken en verplaatsen.
Zo werkten zij allemaal op hun eigen niveau aan dit vraagstuk!
Ondertussen kregen de deelnemende docenten uitleg gekregen van Gijs van Dam, director research, development & engineering bij AAE over dit project.
Zo hebben we de verschillende stappen van het maken van een goede opdracht kunnen filmen:
- In de cursus leer je hoe je bedrijven vindt en contact legt.
- Met het bedrijf samen zoek je naar vraagstukken doordat je het bedrijf vraagt om de projecten toe te lichten waar ze mee bezig zijn.
- Voor de leerlingen maak je een prikkelende opdracht van dit vraagstuk, waar ze op hun manier en op hun niveau aan kunnen werken.
Het effect?
Leerlingen die vragen of ze alsjeblieft op bezoek mogen bij AAE – want nu willen ze wel weten hoe zij zo’n spuitenbedrukmachine maken en wie daaraan werkt!
Dat bezoek staat binnenkort op de planning. Ik houd jullie op de hoogte!
0 reacties