Wat zeg je de eerste keer?

  • Laat zien dat je weet wat het bedrijf doet
    Kijk hier voor tips
  • Toon interesse
    Je maakt nergens zo goed contact mee als je oprechte interesse hebt in wat een ander doet. Dit is dus ontzettend belangrijk! Zoek dus eerst op wat het bedrijf (ongeveer) doet en stel daar gerichte vragen over.
    Wat mag je niet zeggen? ‘Ik vind techniek eigenlijk heel suf, maar we willen meer met bedrijven en nu hoorde ik dat jullie dat ook doen. Mogen we bij jullie langs komen?
  • Sluit aan bij wie je spreekt
    De mensen die je spreekt, hebben hun baan niet voor niks gekozen: die vinden ze leuk! Sluit aan bij hun interesse. Een techneut vindt de werking van apparaten leuk (en dus wil je dat graag aan je leerlingen laten zien), iemand van HRM (personeelszaken) vindt het belangrijk dat ze de goede mensen op de goede plek hebben zitten (en dus wil je graag dat de leerlingen in het écht kennismaken met het bedrijf om te kijken of ze dat interessant vinden).
  • Stel je voor
    De meeste mensen die bij een bedrijf werken, weten wel wat een basisschool is. Maar dat jullie werken in projecten, of welke leeftijd in welke groep zit, weten ze alleen als ze toevallig zelf kinderen in die leeftijd hebben. Ook kennen ze niet alle basisscholen. Dus niet: ‘ik ben juf Marja van de Vuurvogel’, maar ‘ik ben Marja, leerkracht van groep 7 van basisschool de Vuurvogel hier in Deurne’.
  • Doel
    Bedenk vooraf wat je graag wil van het bedrijf: wil je je leerlingen een bepaalde techniek laten zien (bijvoorbeeld: je bent bezig met het thema lezen en je wil ze graag laten zien hoe een drukkerij werkt)? Of wil je ze kennis laten maken met bedrijven in de regio? Kijk eens bij ‘waarom ‘ voor inspiratie. Heb je al een bepaalde activiteit (project, excursie, gastles) voor ogen? Benoem dat.
  • Stem af
    Je legt contact met het bedrijf om te kijken of jullie sámen iets voor de leerlingen kunnen bedenken. Niet om te vragen wat zij voor jou kunnen doen. Dus stem af: wat zijn jullie mogelijkheden? Wat kan wel, wat niet? Welk moment komt jullie goed uit? Etc.
  • Maak een afspraak
    Graag kom ik een keer bij u langs om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Dit gaat voor mij alleen na schooltijd, dus mogelijkheden zijn bijvoorbeeld:
    • Dinsdag 6 maart tussen 15 en 17u
      … (noem drie mogelijkheden)
    • Tip: een afspraak duurt – zonder rondleiding – altijd een uur. Een eindtijd hoef je dus niet te noemen! Krijg je wel een rondleiding, dan kan het langer duren. Check vooraf of je daar tijd voor hebt. Zo niet – maak dan een afspraak voor een andere keer.

Wat zeg je als je belt?

Hallo, ik ben… van basisschool … in …

Op school willen graag leerlingen laten zien welke bedrijven in onze regio zitten.

(of) Op school zijn we bezig met een thema over… We willen graag laten zien hoe dat in het echt gaat.

(of) We willen graag leerlingen enthousiasmeren over techniek, ook door het in het echt te laten zien.

Doen jullie al iets met scholen?

Bij wie kan ik daarvoor zijn?

Wanneer zal ik op langs komen om verder kennis te maken en af te stemmen?

Tip: vind je het spannend om te bellen? Maak een belafspraak!

Wat zet je in je mail?

Algemene tips

Als jij een vraag hebt aan het bedrijf, dan ben jij de ‘probleem eigenaar’. Dat betekent dat jij zorgt dat het contact goed is:

  • Houdt je aan afspraken (stuur informatie op tijd toe, bel terug etc)
  • je neemt initiatief bij het maken van een afspraak.
  • als je afspraken maakt over de telefoon, dan bevestig je die per mail.
  • Jij gaat op bezoek bij het bedrijf voor de kennismaking. Is ook fijn omdat je dan meteen echt kan zien wat het bedrijf doet en of je daar makkelijk op bezoek kan met leerlingen.
  • Probeer het bedrijf zoveel mogelijk te ‘ontzorgen’: stuur op tijd informatie, denk mee over de presentatie en de rondleiding. Een bedrijf kan niks met ‘vertel maar gewoon jullie verhaal, dat is wel prima’. Zij zijn geen docenten dus zul je moeten helpen met het ‘onderwijs maken’.

Bouw een langdurige relatie

    Heb je prettig met een bedrijf samengewerkt en wil jij of een collega dat vaker? Dan is het de moeite waard om het contact goed te houden. Hoe doe je dat?

    • Bedank ze na afloop hartelijk
    • Heb je een project gedaan? Nodig het bedrijf uit bij de eindpresentaties.
    • Stuur een mailtje met foto’s of een filmpje van de leerlingen toe.
    • Heb je een stuk over het bezoek in de ‘schoolkrant’ gezet? Stuur dit ook naar het bedrijf.
    • Stuur je (digitale) kerstkaarten vanuit school? Stuur er ook één naar het bedrijf.
    • Lukt het je dit jaar niet om samen te werken, maar volgend jaar wel? Laat dat dan weten.
    • Heeft het bedrijf een open dag? Ga erheen en neem het liefst een nieuwe collega mee die je het bedrijf kan laten zien.