Je gaat met de klas op bezoek bij een bedrijf. Of iemand van een bedrijf komt een gastles geven. Uit onderzoek blijkt, dat dit alleen effectief is als je het ‘goed voorbereid’ met leerlingen en met het bedrijf. Maar hoe doe je dat?! En wat vraagt dat van jou?

Leerlingen

Jullie gaan met de klas op bezoek bij een bedrijf. Hoe zorg je dat de leerlingen hiervan meekrijgen wat jij had bedacht en dat ze zin hebben in het bedrijfsbezoek?

Zorg dat de leerlingen vooraf weten wat het bedrijf (ongeveer) doet:

  • Bekijk met de leerlingen vooraf een videoover het bedrijf of het product dat het bedrijf maakt;
  • Bespreek met de leerlingen de vragen op de bedrijven-poster van Bedrijf in de klas of laat ze de antwoorden opzoeken;
  • Geef de leerlingen een vraag mee waar antwoord op gaan vinden;
  • Doe vooraf een opdracht waarbij leerlingen in het klein kennis maken het bedrijf. 
  • Werk met de leerlingen in een project aan vragen die het bedrijf heeft. Op bezoek kunnen de leerlingen dan zien hoe het bedrijf die vragen oplost.

Welke afspraken maak je met de leerlingen?

Jullie gaan met de klas op bezoek bij een bedrijf. Hoe zorg je dat de leerlingen zich netjes gedragen? Spreek vooraf duidelijke regels af!

  • Interesse tonen
  • Vinger opsteken als je iets wil vragen
  • Niet door elkaar praten

Bij een excursie:

  • Niet rennen
  • Niet roepen
  • Handen thuis – opletten wat je doet.
  • Houdt je aan de veiligheidsregels

Herhaal deze regels iedere keer als jullie een externe activiteit doen. De leerlingen wennen eraan!

Waar moet je zelf aan denken?

Waar moet je zelf aan denken als je op bezoek gaat bij een bedrijf? En welke instructie geef je extra begeleiders (ouders/collega’s) mee?

  • Bereid je leerlingen goed voor! Niks is vervelender dan leerlingen die geen idee hebben waar ze op bezoek zijn.
  • Zorg dat je op tijd bent.
    • meer dan 5 minuten te laat? Laat dat zo snel mogelijk weten.
      Meer dan 10 minuten te vroeg? Laat de leerlingen buiten wachten. Vraag bij de receptie wat handig is.
  • Toon interesse! Kijk niet ondertussen op je telefoon, reageer op vragen van het bedrijf en help leerlingen met antwoord geven waar nodig.
  • Vraag vooraf of je foto’s mag maken.
  • Houd de tijd in de gaten en geef de rondleider een seintje als het krap wordt.
  • Bedank na afloop de betrokkenen van het bedrijf. Dat hoeft niet met een cadeautje, een welgemeende hand is al heel prettig.

Wat heeft het bedrijf van jou nodig?

In het bedrijf werken techneuten, economen, administratief medewerkers, personeelsmanagers etc. Meestal werken er geen leerkrachten. Een vraag aan een bedrijf ‘doe maar iets’ is voor hen daarom een hele moeilijke vraag: veel mensen vinden het heel spannend om een hele schoolklas te moeten ‘vermaken’.

Help het bedrijf daarom met de voorbereiding: zij zijn geen leerkrachten, werken niet iedere dag met 30 leerlingen in een groep en kennen jouw klas ook niet zoals jij die kent! Dus denk mee over:

  • Wat jouw leerlingen aanspreekt;
  • Welke termen uitleg nodig hebben;
  • Hoe lang hun aandachtsspanne is
  • De koppeling met de lessen op school

Het bedrijf levert context,
de leerkracht maakt daar onderwijs van!