Ouders nodigen jou uit om op hun bedrijf te komen kijken. Of een collega heeft zo’n leuk bedrijf gezien – daar móet je iets mee doen. Je hebt nu dus een bedrijf gevonden waar je graag samen mee wil werken. Maar wat gaan jullie samen doen?

Wat doet het bedrijf?

 Bekijk hiervoor de website. Dat is soms best lastig – de websites van bedrijven zijn opgesteld voor klanten en als zij producten of diensten aanbieden voor andere bedrijven, dan ben jij die klant dus niet! Probeer je een beeld te vormen van wat het bedrijf levert. Bedenk ook wat daar lastig aan zou kunnen zijn: wat zou kunnen gebeuren als het bedrijf zijn producten of diensten niet goed zou leveren?

Tips bij lastig te lezen websites:

  • Kijk of het bedrijf op Wikipedia te vinden is;
  • Zoek de belangrijkste termen op Wikipedia op;
  • Kijk op de bedrijfswebsite bij
    • over ons bedrijf
    • nieuws
    • vacatures
    • projecten
  • Zoek naar (recente) nieuwsberichten op Google
  • Zoek naar berichten over het bedrijf op Facebook en LinkedIn
  • How it’s made: zoek op youtube naar filmpjes over (vergelijkbare) producten of diensten.

Een bedrijf omhelst meer dan alleen de dienst of het product dat ze leveren. Veel technische bedrijven leveren naast het product ook diensten om klanten te ontzorgen (Eriks is bijvoorbeeld een bedrijf dat onderdelen verkoopt om een productievloer in te richten. Maar daarnaast helpen zij ook om de productielijnen goed in te richten en denken zij met klanten mee).

Daarnaast heeft ieder bedrijf een kortere of langere geschiedenis. Sommige grote bedrijven (zoals Philips, en de Rabobank) hebben zelfs een grote invloed gehad in de geschiedenis op de ontwikkeling van de regio. Bedrijven hebben klanten en bedrijven die hen weer tussenproducten leveren. Ze hebben financiële afdeling, een technische afdeling (ook in een ziekenhuis, winkel en bij de bank). Sommige bedrijven hebben meerdere vestigingen en/of leveren naar het buitenland. Bedrijven maken reclame maar hebben ook hun interne communicatie. De meeste bedrijven zijn in meer- of mindere mate met duurzaamheid bezig en zeker grotere bedrijven hebben een HR-afdeling, waar ze met personeelsbeleid bezig zijn.

Dit hoef je niet allemaal uit te zoeken voor ieder bedrijf, maar als je gaat bedenken wat de mogelijkheden zijn om met een bedrijf samen te werken, dan is het handig om wel een beetje te weten hoe een bedrijf in elkaar zit.

Op deze pagina staat voor zo’n 20 (technische maak)-bedrijven informatie en hulpvragen om meer te weten te komen over een bedrijf.

Ook bij technische bedrijven gebeurt veel meer dan alleen het maken van producten of doorrekenen van formules. Met de Bedrijf in de Klas vragenposter zien leerlingen dat je ieder vraagstuk en bedrijf van verschillende kanten kunt benaderen: geschiedenis, maatschappij, financiën, techniek, hoe gaat dat in andere landen, communicatie/marketing, duurzaamheid en wat het met jou doet.

Zoek een vraagstuk met het bedrijf waar je met leerlingen mee aan de slag kan gaan.

Als je weet met welke projecten een bedrijf bezig is, kun je daar vraagstukken omheen bedenken. Bij een bedrijf dat bijvoorbeeld machines maakt die producten kunnen bedrukken kan het vraagstuk zijn: hoe kan ik makkelijk drinkglazen bedrukken? Maar je kunt ook kijken naar de klanten van het bedrijf. Zijn de producten die het bedrijf maakt geschikt voor ziekenhuizen, dan is een mooie vraag ‘hoe weet ik of de producten veilig zijn?’. Of een product dat in de woestijn kan worden gebruikt: hoe zorg ik dat dit product goed tegen de hitte kan? Etc.

Verder zitten ook veel vraagstukken in de dagelijkse gang van zaken. Voor veel bedrijven zijn de volgende vraagstukken altijd relevant:

  • Kan het sneller?
  • Kan het zuiniger (goedkoper)?
  • Hoe kan ik verschillende producten op één band maken?
  • Welke eisen stellen jullie klanten aan jullie producten?
  • Hoe garandeer je de kwaliteit van je producten?
  • Aan welke regels moeten jullie voldoen?
  • Etc.

Wat voor activiteit past hierbij?

 

In het basisonderwijs helpen activiteiten met bedrijven om leerlingen een bredere kijk op de wereld te laten krijgen. En je kunt ze laten zien waarvoor je de dingen die je op school leert, nodig hebt in het ‘echt’. Daarnaast zien leerlingen in bedrijven dat mensen daar alle niveaus en vanuit verschillende kanten samenwerken. Maar wat kun je doen met bedrijven om leerlingen dit te laten zien?

Ga op bezoek bij een bedrijf

Als je met leerlingen op bezoek gaat bij een bedrijf, is dat een hele ervaring. Het lijkt soms wel een schoolreisje! Maar daarmee kan het ook veel indruk maken en een flinke dosis verwondering geven.

Bij een bezoek aan een technisch bedrijf krijg je meestal een algemeen praatje (wat doet het bedrijf, hoe groot zijn ze etc). Daarna krijg je een rondleiding over de werkvloer. Ze laten dan hun producten en machines zien.

Voor leerlingen kan dit indrukwekkend, maar ook overweldigend zijn. Bereid een bedrijfsbezoek daarom goed voor met het bedrijf en met je leerlingen. Voor tips, ga naar ‘voorbereiding voor een bedrijfsactiviteit’. 

Doe een project in de klas

Op deze pagina staan allerlei vraagstukken waar je projecten over kan doen. Niet ieder vraagstuk is geschikt voor het basisonderwijs, maar voor iedereen zit er wel iets bij. En je kunt natuurlijk altijd je eigen vraagstukken opstellen.

Voor een vraagstukken rondom babyvoeding (makkelijk te vertalen naar allerlei soorten voeding) en zelfrijdende vrachtwagens heb ik vragen vanuit verschillende kanten uitgewerkt. Voor de andere onderwerpen kun je dat zelf doen. Hier lees je hoe je dat kunt aanpakken.

Bijzondere projecten zijn wedstrijden:

Verschillende partijen organiseren wedstrijden voor leerlingen om ze meer met vraagstukken uit bedrijven in aanraking te laten komen. Het voordeel van deelnemen aan een wedstrijd is dat materiaal beschikbaar is, de eisen helder zijn en er een competitie-element in zit. Het nadeel is dat je rekening moet houden met de planning en onderwerpen van de organisatie. Vind je het spannend om mee te doen? Doe dan de eerste keer eens mee voor de lol – je bent op zijn minst een ervaring rijker en wie weet gaat het beter dan je denkt!

Een aantal wedstrijden voor het basisonderwijs:

Vraag een gastspreker in je les

Met een gastles kun je iemand in de klas vragen die over een specifiek onderwerp veel weet. Leerlingen kunnen dan makkelijker in gesprek met diegene, dus er is veel meer ruimte voor vragen. Een ander voordeel van een gastles is, dat leerlingen bij een bezoek aan een bedrijf vaak al ‘vol’ zijn van het bezoek zelf. Bij een gastles haal je die prikkels weg en kunnen de leerlingen dus meer opsteken van het verhaal.

Hoe vind je een gastles?

Als jouw school een Jet-Net Junior of Brainport Junior school is, vraag dan bij de coördinator met welke bedrijven jullie al samenwerken.

Tip voor goede samenwerking: leg een database aan met bedrijven, contactpersonen, wat jullie samen hebben gedaan en hoe dat beviel. Op die manier is het makkelijker om steeds te verbeteren en voorkom je dat verschillende leerkrachten met één bedrijf contact hebben zonder dat ze dat van elkaar weten.

Bekijk nieuws, films, websites, …

  • Verrijking van je lessen met voorbeelden uit kranten, nieuws, LinkedIn, en Facebook.
    Opmerkelijke dingen in het nieuws stuur ik, vaak met vragen voor in de les door via Social Media. Volg Bedrijf in de Klas op Facebook, Instagram en LinkedIn.
    Heb je geen social media account? De berichten die ik plaats vind je allemaal terug onder berichten.
  • 5 minuten Bedrijf in de Klas: soms heb je wat minder tijd, maar wil je de leerlingen toch over een bepaald vraagstuk of onderwerp na laten denken. 
    Kijk voor vraagstukken die ik tegen kom bij inspiratie en bij berichten. Om de leerlingen te stimuleren hun vragen op te schrijven, kun je de vragenposter gebruiken, met voorbeeldvragen. 
  • Een uur Bedrijf in de Klas: 
    De activiteiten van Bedrijf in de Klas op de pagina verbreding kun je voor ieder onderwerp/thema/vraagstuk uitwerken. Voorbeelden voor korte opdrachten voor zo’n 20 bedrijven staan hier uitgewerkt (klik op één van de bedrijfslogo’s). Voor in de scheikundeles heeft Stichting C3 digibord-lessen ontwikkeld met korte ontwerpopdrachten. In het begeleidende beeldmateriaal maken zij ook de koppeling met beroepen en bedrijven. Dit materiaal is speciaal ontwikkeld voor basisscholen.
  • Filmmateriaal over bedrijven voor in de klas:
    Het voordeel van filmmateriaal is dat je het op jouw eigen moment aan- en uit kunt zetten en er weinig voor hoeft te regelen. Ook kun je vooraf bekijken waar de film over gaat, waardoor het makkelijker is om hier een les omheen te bouwen.
    • Tech? Bekijk ‘t ff!
      In deze films van Jet-Net & TechNet gaat Lize Korpershoek op bezoek bij:
      Urenco, Rijkswaterstaat, The Calcite Factory van Waternet, Fujifilm
    • Webcasts van Jet-Net
      Gastsprekers vanuit het bedrijfsleven geven tijdens de webcast een online gastles aansluitend bij het curriculum. Netflix om context uit het bedrijfsleven de klas in te halen!
      Bekijk ze hier!
    • Op schooltv.nl staan onder andere filmpjes van klokhuis, clipphanger maar ook ‘de Rekenkamer in de Klas’, ‘Dossier Economie’ en nog veel meer. Hier kun je ook ontzettend veel filmpjes over bedrijven vinden, voor iedere leeftijd.