fbpx

Basisonderwijs

Leerlingen in het basisonderwijs zijn nog verwonderd naar de wereld om hen heen. Zij stellen zich voortdurend vragen als ‘Hoe werkt iets? Waarom werkt dat zo?’ Vanaf de kleuters tot aan groep 8 begeleiden we leerlingen in stappen naar die wereld toe. We leren ze lezen, rekenen en nog veel meer.

Door bedrijven te betrekken bij je onderwijs, maak je deze wereld tastbaarder en klopt ‘binnen’ met ‘buiten’. Die bedrijven hoeven daarvoor niet meteen multinationals te zijn en je hoeft hiervoor niet altijd met je klas een hele reis te ondernemen: de bakker om de hoek is ook een bedrijf en de meeste ouders werken zelf bij een bedrijf. Zo is het dus meteen een goede gelegenheid om ouders (nog) meer bij je onderwijs te betrekken!

Onderzoeken en ontwerpen

Aan de slag met onderzoeken en ontwerpen in de klas? Volg onderstaand stappenplan om leerlingen vanuit hun eigen nieuwsgierigheid een thema of vraagstuk te laten onderzoeken. Klik de plaatjes aan voor tips en inspiratie bij hóe je de stappen kunt doen in de klas.

1. Bedenk een vraagstuk

2. Bedenk hulpvragen

3. Hoe vind je een antwoord?

4. Kies een vraag

5. Aan de slag!

6. Presenteer jouw antwoord

Hoe ziet een Bedrijf in de Klas project op de basisschool eruit?

Je kunt projecten natuurlijk op verschillende manieren inrichten. Je kunt het hele stappenplan hierboven volgen voor een groot project. Maar je kunt ook een losse activiteit uit één van de Bedrijf in de Klas werkvormen kiezen (die zijn al heel leuk en heel geschikt om in een uur te doen!). Ben je benieuwd hoe? Ga met je leerlingen op zoek naar vragen!

De Bedrijf in de Klas poster helpt mij heel goed om vragen te bedenken. Ik had als vraagstuk ‘hoe kunnen vrachtwagens zelf rijden?’. Daarvoor heb ik een robot geprogrammeerd om zelf te rijden en in een Tesla gezeten. Dat was echt vet!

Caspar van Dam

8 jaar

Voorbeelden van opdrachten

De voorbeelden die je op deze website krijgt, zijn allemaal voorbeelden rondom vraagstukken waar bedrijven écht mee bezig zijn. Dat maakt de vragen en opdrachten betekenisvol – leerlingen zien direct om hen heen waar ze mee bezig zijn geweest!

Je kunt ook zelf maak-  en onderzoek/ontwerpvragen bedenken. Kijk eens om je heen en vraag je af: hoe maak je de beste…?

  • Onderzoek wat ‘het beste’ is met de Bedrijf in de Klas poster,
  • ontwerp ‘de beste’… binnen de eisen van de opdracht en
  • máák en test je ontwerp!

Bedrijven in het basisonderwijs

Je merkt al – als je met dit soort vragen bezig bent, is het een kleine stap om met de leerlingen te gaan kijken hoe het in het écht gaat: hoe wordt jam gemaakt in een fabriek? Of hoe teel je het juiste fruit? Hoe wordt een krant gemaakt? En hoe zet je een windmolen neer?

Ook in het basisonderwijs kun je dus makkelijk een link leggen met je omgeving. Hieronder staan tips hóe je dat doet. 

Je hebt een bedrijf en een onderwerp. Hoe maak je onderwijs hierbij? Wat doe je in de klas en wat vraag je het bedrijf?

Je hebt een thema op school waar je graag een bedrijf bij zou willen betrekken. Hoe vind je dat bedrijf? 

Je hebt een bedrijf gevonden waar je graag samen mee wil werken. Maar wat gaan jullie samen doen?

Hoe bereid je jezelf, de leerlingen en het bedrijf goed voor een een bedrijfsactiviteit?

Je gaat een bedrijfsactiviteit doen op school. Wat moet je allemaal regelen? En wie doet wat?

Je hebt een gesprek met een bedrijf. Of je belt of stuurt een e-mail. Wat zeg je dan?

Vind je de tips op deze pagina wel handig? Download dan nu dit ‘doosje vol Bedrijven voor de Basisschool’.

In dit doosje zit de ‘samenvatting’ van deze tips. Deze zijn fijn om bij de hand te hebben als je het ‘iets met bedrijven’ vorm aan het geven bent. Je kunt de kaarten (dubbelzijdig!) printen op A4 waarmee je een mooie ‘map vol bedrijven’ vult. 

De inhoud van het doosje kost €15,-.
Je download het materiaal, waardoor je het digitaal tot je beschikking hebt.

Handige links

Het bedrijf

Waarom zouden bedrijven eigenlijk met onderwijs samen willen werken? 
Bekijk hier de oproep van Paul Hermsen, directeur van Inther Group in Venray. Hij laat duidelijk zien wat zijn bedrijf doet en waarom hij graag iets voor scholen doet.

Het hele veld van wiskunde in een enkele kaart weergegeven. Dit laat zien hoe theoretische wiskunde en toegepaste wiskunde met elkaar, en alle onderwerpen waaruit ze zijn samengesteld, samenhangen.

Schooltv heeft allerlei videomateriaal over bedrijven voor in de klas: over ondernemen, de keuringsdienst van waarde, de rekenkamer enzovoorts.

Ook fragmenten van het klokhuis zijn hier te vinden. 

Vind je het lastig om zelf contacten te leggen met bedrijven? Maak dan gebruik van ons aanbod van gastlessen en bedrijfsbezoeken en ga samenwerken met bedrijven!

Techniek&ik leidt leerkrachten uit het basisonderwijs en pedagogisch medewerkers op tot Techniek&ik-coaches. Zij verzorgen onder andere workshops met herkenbare natuurwetenschappelijke en technische thema’s en maken uitdagend (les)materiaal. 

Laat je via deze website inspireren! Hier vind je diverse goede voorbeelden, suggesties en achtergrondinformatie die direct toe te passen zijn je eigen wetenschap & technologie onderwijspraktijk.

Bedrijf in de Klas – blogs

Ik ga naar een bedrijf – hoe bereid ik dat voor?

Ik ga naar een bedrijf – hoe bereid ik dat voor?

Je gaat met de klas op bezoek bij een bedrijf. Of iemand van een bedrijf komt een gastles geven. Uit onderzoek blijkt, dat dit alleen effectief is als je het 'goed voorbereid' met leerlingen en met het bedrijf. Maar hoe doe je dat?! En wat vraagt dat van jou?...

Ik heb een bedrijf, wat kan ik doen?

Ik heb een bedrijf, wat kan ik doen?

Ouders nodigen jou uit om op hun bedrijf te komen kijken. Of een collega heeft zo’n leuk bedrijf gezien – daar móet je iets mee doen. Je hebt nu dus een bedrijf gevonden waar je graag samen mee wil werken. Maar wat gaan jullie samen doen? Wat doet het bedrijf?  Bekijk...

Ik heb een thema en zoek een bedrijf

Ik heb een thema en zoek een bedrijf

Je hebt een thema op school, of een onderwerp waar je graag een bedrijf bij zou willen vinden. Hoe bedenk je welke bedrijven zouden kunnen passen? Daarvoor kun je de Bedrijf in de Klas - methode gebruiken: Bedenk zoveel mogelijk vragen bij je thema; Je kunt bij...

Samenwerken met bedrijven in het basisonderwijs

Samenwerken met bedrijven in het basisonderwijs

Waarom zou je samenwerken met bedrijven? Twijfel je nog of je bedrijven in jouw les moet betrekken? Of je die moeite wil doen? Of heb je argumenten nodig om directie of collega’s te enthousiasmeren? Lees hieronder wat collega’s als redenen noemen om met bedrijven...

Doe klein, denk groot

Doe klein, denk groot

Opdracht om leerlingen laten ervaren welke uitdagingen zitten in opschaling/ bedrijfsvoering.

Babyvoeding

Babyvoeding

Alhoewel mijn kinderen inmiddels vijf en zeven zijn, blijft babyvoeding mij intrigeren. Vooral bij de ‘eerste hapjes’ is er keuze te over. Wat mij dan weer opvalt, is dat op alle potjes babyvoeding staat vermeld ‘bevat geen zout en suiker!’ Maar waarom is dat...

Op bedrijfsbezoek met leerlingen

Op bedrijfsbezoek met leerlingen

Een bedrijfsbezoek met leerlingen is effectiever als je dat goed voorbereid. Maar hoe doe je dat in niet al teveel tijd? Met deze voorbereiding met korte doe-opdrachten krijgen leerlingen snel een beeld van wat een bedrijf doet.

Samenwerken met bedrijven? Bezoek een open dag!

Samenwerken met bedrijven? Bezoek een open dag!

In veel dorpen en steden laten bedrijven zien wat ze doen tijdens bijvoorbeeld een ‘open bedrijven route’.
Hoe kun je daar als docent jouw samenwerking met het bedrijfsleven in jouw regio een boost mee geven?

Hogere orde denkopdrachten

Hogere orde denkopdrachten

Hoe kun je in de klas makkelijker hogere orde denkopdrachten toepassen? Een mogelijkheid hiervoor is om leerlingen zelf aan het werk te zetten met vraagstukken…