Waar het makkelijk klinkt om vanuit ‘het beleid’ te bepalen dat scholen binnen een aantal jaar een praktijkgericht programma aan moeten bieden, heeft dat voor docenten veel voeten in de aarde.
Scholen die al praktijkonderwijs bieden – met bijbehorende lokalen – pakken de nieuwe leerweg vrij makkelijk op. Hoe anders is dat op de vmbo-t afdelingen die hun gebouw alleen delen met een havo-/vwo-school. Daar zijn wel handvaardigheid en technieklokalen, maar de prachtige ruimtes waar leerlingen
kunnen koken, lassen en 3D-printen ontbreken over het algemeen.
Toch onderschrijven vrijwel alle vmbo-docenten die ik spreek de meerwaarde van deze beweging richting praktijkvakken voor de leerlingen.
Wat zou je hieraan kunnen doen? (…lees verder in het artikel)
1640106703932Dit artikel van mij is verschenen in de laatste NVOX van dit jaar: nummer 10 met als thema ‘beweging’.
De NVOX is het vakblad van de NVON – Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen