fbpx

Veel bedrijven laten als maatregel tegen de verspreiding van het corona-virus nog maar weinig tot geen bezoekers toe. Met de klas op excursie naar een bedrijf is daarmee voorlopig geen optie.

Wat kun je toch met je leerlingen doen om ze te laten zien hoe jouw vak er ‘in het echt’ uitziet? De oplossing ligt in activiteiten ín de klas en in online werken. Het grote voordeel? Juist dit online samenwerken kan het veel makkelijker maken om ‘iets met bedrijven’ te gaan doen!

Met het corona-virus in de lucht zijn bedrijven huiverig om ‘mensen van buiten’ te ontvangen. Zeker als dat complete schoolklassen zijn die het hele bedrijf willen zien. Events waar leerlingen in groepen langs verschillende stands gaan, zijn voorlopig afgelast.

Maar hoe kun je dan toch contexten en beroepen van bedrijven aan jouw leerlingen laten zien? Naast de excursies en events zijn er gelukkig veel andere opties die je wel corona-proof kunt uitvoeren. En waar het één wegvalt, ontstaat ruimte voor iets anders: bedrijven die online laten zien wat ze doen. Tot nu toe ‘de mindere optie’, want lang niet zo echt als een excursie, maar wel veel laagdrempeliger en in corona-tijd een hele mooie manier om toch contact te houden!

Voordelen van werken met video’s van bedrijven:

  • je hoeft geen contact te leggen met het bedrijf, dus het is veel laagdrempeliger
  • je kunt bedrijven uit heel Nederland laten zien
  • je kunt video’s afspelen wanneer jij wil, je bent dus veel flexibeler in je planning
  • je kunt het materiaal van tevoren bekijken, dus je weet of het geschikt is voor jouw leerlingen
  • je kunt vooraf vragen opstellen, zodat de leerlingen gericht kijken
  • leerlingen kunnen video’s terugkijken, dus kunnen meer de diepte in
  • leerlingen kunnen ook vanuit huis deelnemen aan het gesprek
  • differentiëren is makkelijker – verschillende (groepjes) leerlingen kijken een ander filmpje. Of met een andere opdracht.

Wat kun je in deze tijd doen met bedrijven? Waar een hele klas naar een bedrijf niet meer kan, is het vaak nog wel mogelijk dat één iemand uit het bedrijf naar school op bezoek komt. Voelt het bezoek toch niet goed? Vraag dan of het bedrijf bijvoorbeeld via ‘teams’ wil videobellen met de klas en zo zijn of haar verhaal wil doen.

Kick-off van een project

Vraag een bedrijf daarom bij de start van een project om hun vraagstuk voor te leggen of een context te schetsen voor het vraagstuk waaraan de leerlingen gaan werken.

Tip: als een bedrijf een kick-off wil doen, misschien willen ze dan ook wel bij de presentaties van de leerlingen zijn. Dan zien ze wat met hun input is gebeurd en voor de leerlingen is het meteen een stuk ‘echter’.

Gastles

Bij een gastles kun je inhoudelijk meer de diepte ingaan. Net als bij de kick-off kan dit door iemand uit het bedrijf live of online op school uit te nodigen.

Zorg dat jouw leerlingen zijn voorbereid op de gastles. Zeker als deze online is – het is dan moeilijker om de aandacht van de leerlingen vast te houden – dus maak het zo gemakkelijk mogelijk!

Een vraag- en antwoord sessie

Als leerlingen aan een project werken, hebben zij soms vragen waar jij als docent ook het antwoord niet op weet. Hoe mooi is het dan, als zij in de loop van het project vragen kunnen stellen aan een expert uit een bedrijf! Spreek vooraf een moment af waarop de leerlingen contact op kunnen nemen met bedrijven. Dit is typisch een werkvorm waarbij (beeld)bellen makkelijker is dan op bezoek gaan. Voor de leerlingen, maar ook voor de werknemers!

Bij een dergelijke activiteit is het zelfs goed mogelijk dat verschillende groepjes leerlingen met andere mensen in het bedrijf of bij bedrijven spreken. Als leerlingen van tevoren hun vragen doorgeven, maak je het helemaal makkelijk voor het bedrijf. Zij weten dan ook wie ze het beste aan jou kunnen koppelen voor de vragen.

Rondleiding met beeld

Vraag een bedrijf eens of iemand kan beeldbellen terwijl hij of zij door het bedrijf loopt. Het voordeel ten opzichte van een excursie, is dat het bedrijf heel gericht dingen kan laten zien. Met een koptelefoon is het geluid vaak beter dan als je daar ter plekke met een ‘troep’ leerlingen staat.

Het mooie van zo’n rondleiding is dat je ook kunt ‘inzoomen’ op bepaalde zaken: hoe stel je een apparaat in? Hoe weet je wat je moet doen? Hoe werk je hygiënisch?
Bereid dit goed voor met de medewerker: wat zouden jullie willen zien? Want ‘de productie’ laten zien is lastig via een klein schermpje.

Video

Op YouTube is steeds meer videomateriaal van bedrijven te vinden. Dit heeft zelfs een aantal voorbeelden ten opzichte van een ‘live’-excursie, zie de tips in het kader.

Voorbeeld: laat leerlingen aan de hand van een ‘how it’s made’– filmpje een blokschema opstellen van een bepaald proces. Of je vraagt leerlingen om een onderzoek na te doen, te letten op hygiënemaatregelen enzovoorts.

Heb je een specifiek bedrijf in gedachten, maar kun je daar geen beeldmateriaal van vinden? Vraag eens na bij het bedrijf of zij zelf nog films hebben liggen die je in de klas mag laten zien.

Steeds meer bedrijven investeren in het maken van video’s gericht op leerlingen in het voortgezet onderwijs. Maak daar gebruik van!

Werk aan opdrachten ín de klas

Het mooiste is als de (online)-bedrijfsactiviteit deel uitmaakt van een groter project. Door leerlingen te laten kennismaken met vraagstukken van het bedrijf, kunnen zij niet alleen zien hoe het in een bedrijf gaat, maar ook zelf ervaren hoe het is om in een bepaalde functie te werken.

Of dat ook lukt als leerlingen thuis aan opdrachten moeten werken, ligt natuurlijk aan de soort opdracht.

Tips voor opdrachten, waarbij een link naar bedrijven heel vanzelfsprekend is, vind je hier.

Dit artikel heb ik geschreven voor NVOX#9 2020.

De NVOX is het vakblad van de NVON, de Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen.