Een bedrijfsbezoek met leerlingen is effectiever als je dat goed voorbereid. Maar hoe doe je dat in niet al teveel tijd?
Met deze voorbereiding met korte doe-opdrachten krijgen leerlingen snel een beeld van wat een bedrijf doet.

Doen jouw leerlingen mee aan de Young Talent Tour?

Verschillende bètatypes

Zelfs als je een groep leerlingen uit een techniek-stroom hebt, wil dat nog niet zeggen dat het allemaal die-hard techneuten zijn. Uit onderzoek blijkt dat er verschillende ‘bèta-mentaliteiten’ bestaan:

  • Concrete bèta’s
    de sleutelaars, zij willen doen en uitvinden.
  • Carrière bèta’s
    vinden het interessant hoe je ‘hoger op’ kunt met techniek.
  • Mensgerichte generalisten
    willen weten hoe je met techniek de wereld beter kunt maken.
  • Non-bèta’s
    hebben andere hobby’s. Deze kom je niet zo vaak tegen in een techniekstroom, maar wel in een onderbouw klas bijvoorbeeld.

De verschillende bètatypes kom je in een bedrijf ook tegen. Niet iedereen is een productontwikkelaar of engineer, veel mensen zijn (ook) projectleider. En veel techneuten werken graag met mensen en accountmanagers in een technisch bedrijf hebben vaak passie voor techniek.

Help leerlingen bij een rondleiding daarom te zien wat bij hen past. 

Misschien vindt dat meisje met ook economie in haar pakket dan ineens een baan als projectleider in een technisch bedrijf interessant en ziet de jongen die meer met mensen wil doen hoe belangrijk goede communicatie is in een bedrijf.

Meer informatie over het
bèta-mentality model:
www.pbt-netwerk.nl/betamentality

Bedrijfsbezoek

Een bedrijfsbezoek is voor leerlingen vaak heel veel informatie. Dus hoe help je ze waar ze naar moeten kijken?

Laat ze vooraf zien

  • wat het bedrijf doet
    hiervoor is een korte doe-opdracht een mooie introductie.
  • hoe dit bij hen kan aansluiten
    (hierbij maak je gebruik van die verschillende bètatypes)
    Hiervoor kun je de Bedrijf in de Klas poster gebruiken.
    Deze helpt je met het zien van verschillende kanten van een bedrijf. Laat leerlingen zelf een vraag naar het bedrijf meenemen uit één van de categorieën.