In veel dorpen en steden laten (technische) bedrijven zien wat ze doen tijdens bijvoorbeeld een ‘open bedrijven route’. Hoe kun je daar als docent jouw samenwerking met het bedrijfsleven in jouw regio een boost mee geven?

Allereerst is zo’n open bedrijvendag natuurlijk een mooie gelegenheid om te zien welke bedrijven in jouw omgeving zitten. Op zijn minst neem je na zo’n bezoekje extra voorbeelden mee om in jouw klas contexten te kunnen koppelen aan de lesstof.

Bedrijven die mee doen met een open dag zijn vaak al geïnteresseerd om hun producten of processen aan de buitenwereld te laten zien, dus is de stap naar samenwerken met onderwijs vaak maar een kleine stap – als ze dat niet al doen!

Hoe vind ik een open bedrijvendag in mijn buurt?

Door te googelen op ‘open bedrijvendag’ en dan de naam van de buurt. Verder staan de open bedrijvendagen vaak aangekondigd in het plaatselijke nieuwsblaadje. Ook zijn er landelijke open bedrijvendagen. Denk daarbij onder andere aan de

Wat kan ik daar zien?

De bedrijven laten vaak de processen op hun werkvloer zien. Je ziet dus de lijnen die al lopen en daarmee vaak vooral technisch werk op MBO-niveau: het bedienen van machines en produceren van producten.

Maar achter al die machines en producten gaat ook heel veel werk schuil:

  • Wat voor producten maken ze en waarom die?
  • Wat gebeurt er als er iets niet goed werkt?
  • Hoe maken ze machines schoon?
  • Welke vraag krijgen ze binnen van klanten en hoe gaan ze daarmee om?
  • Welke mensen nemen ze aan en hoe ‘vinden’ ze die?
  • Wat doen ze aan marketing en waarom?
  • Hoe krijgen ze hun grondstoffen aangeleverd en hoe verlaten producten de fabriek?
  • Hoe maken ze het werk voor hun werknemers minder zwaar en veiliger (arbo)? 
  • Hoe weten werknemers wat ze moeten doen?

Welke vragen kan ik stellen?

Je mag eigenlijk alles vragen wat je wil bij zo’n open bedrijvendag. In het stukje hierboven staat al een aantal vragen dat je kunt stellen. Verder helpt het als je bij alles je vraagtekens zet. Dat klinkt misschien onaardig, maar dan krijg je beter een idee wat ze nu écht doen.

Bijvoorbeeld bij een bedrijf waar ze saus maken. De ene saus wordt verpakt in een pot, de andere in een plastic knijpfles en weer een andere in een glazen fles. Waarom gaat de ene saus in een doorzichtige fles en de andere in een glazen fles? Misschien kun je daar zelf deels al een antwoord op bedenken. Vanwege de uitstraling, of het gebruik? Maar als je het vraagt, kun je best nog eens verrast worden. Misschien wordt dit product gemaakt voor verkoop in Arabië, waar de mensen liever geen half lege flessen op tafel zetten en de verpakking dus ondoorzichtig moet zijn. Daar had ik zelf nog niet aan gedacht!

Met ieder antwoord kun je verder vragen:  levert dat nog nieuwe ontwikkeling op binnen jullie bedrijf?

Die vraag is natuurlijk altijd een mooie vraag: met welke ontwikkelingen zijn jullie bezig?

Naar welke bedrijven ga je toe?

Voordat je goed door hebt wat een bedrijf doet, ben je al snel zo’n uur of meer kwijt. Plan dus op een dag één of twee bedrijven om te bekijken. Maak aan de hand van de informatie op de websites een shortlist: welk bedrijf wil je zeker zien? Welke zou nog meer interessant kunnen zijn?

Zijn er meer interessante bedrijven? Verdeel die onder geïnteresseerde collega’s of bewaar ze voor de volgende keer.

Hoe leg je contact?

Contact met onderwijs gaat bij een bedrijf vaak vanuit HRM – zij hebben immers belang bij het werven van nieuwe werknemers en dus bij het enthousiasmeren van leerlingen voor hun tak van sport. Vraag naar degene die over contact met onderwijs gaat. Deze mensen zijn vrijwel altijd aanwezig.

Stel jezelf voor, vertel goed aan welke opleiding je lesgeeft (VMBO brugklas is iets anders dan 6 VWO!) en wissel gegevens uit.

Heb je al een concreet project in gedachten om te doen? Wacht dan niet te lang met contact opnemen. Gewoon doen!

Heb je nog geen concreet project in gedachten om samen aan te werken? Geef dat dan aan. Vraag of ze – in principe – met onderwijs samen zouden willen werken en wie je kunt benaderen wanneer jullie zover zijn.

Vraag naam en contactgegevens! Stuur zo snel mogelijk een bericht via de mail waarin je bedankt voor de kennismaking en/of link via LinkedIn.

Ik neem wel contact op als ik wil samenwerken

Je kunt er natuurlijk altijd voor kiezen om niet naar een open bedrijvendag te gaan en contact met een bedrijf op te nemen als dat voor jou van toepassing is. Maar eigenlijk is dat net zo iets als zeggen: ik kom niet op jouw feestje, maar als ik jou uitnodig, verwacht ik je wel bij mij. 

Tijdens een open dag doet een bedrijf veel moeite om zich te laten zien aan iedereen. Als jij dan op bezoek komt, ook als je het bedrijf al kent, laat je zien dat je die moeite waardeert. Je toont interesse. Bovendien kun je dan veel gerichtere vragen stellen en sneller tot zaken komen op het moment dat je wil samenwerken. 

Wil je dus samenwerken met bedrijven? Bezoek dan zo vaak als je kan een open dag!

 

Meer tips over het samenwerken met bedrijven?

Kijk dan in de Wegwijzer van Bedrijf in de Klas.

Op de hoogte blijven? 

Volg Bedrijf in de Klas dan op Facebook of meld je hier aan voor de maandelijkse update van Bedrijf in de Klas.

Veel plezier bij de volgende open bedrijvendag! 😊