Hout: van onderwerp tot opdracht
- de digitale Bedrijf in de Klas poster voor powerpoint. Download de powerpoint hier .
Werkwijze
1) Thema/bedrijf/uitdaging/...
Wat is je startpunt?
Let op: dit schrijf je normaal in het midden van de poster als start. Dat doen we nu niet!
In ons geval:
OB: Seizoen
MB: Schatten van de aarde
BB: Vikingen
Hoe vinden we nu een overkoepelend onderwerp?
Je kunt daarvoor de poster gebruiken, maar ook ‘gewoon’ brainstormen.
We hebben nu gekozen voor: HOUT
2) Bedenk vragen rondom het vraagstuk
We willen graag leerlingen geïnteresseerd krijgen in het onderwerp en leuke opdrachten voor leerlingen bedenken.
De interesse van leerlingen wek je door vragen te stellen en door leerlingen vragen te laten bedenken. Als leerlingen het lastig vinden om verschillend soort vragen te bedenken, kun je de poster inzetten. Deze helpt om te zien wat er ‘allemaal’ komt kijken bij dit onderwerp.
Maar je kunt ook zelf de poster gebruiken om te komen tot een prikkelende vraag.
Voor ‘hout’ heb ik een poster ingevuld:
Ik merk zelf dat ik deze vragen nog heel breed vind. Hier kan ik al wel iets mee, maar kan het nog specifieker?
Ik kies één van deze vragen en ga die nog een keer uitwerken.
Mijn vraag: ‘Hoe kun je hout bewerken?‘
Deze vraag heb ik gekozen, omdat je hier makkelijk ‘doe-dingen’ bij kan bedenken.
2) Bedenk kleinere vragen rondom een grote vraag
Nog een keer? Jazeker!
We hebben namelijk een nieuw vraagstuk:
‘Hoe kun je hout bewerken?’
Opdracht
Zet dit vraagstuk in het midden van een poster en bedenk daar zelf zoveel mogelijk vragen omheen.
Vind je het lastig om vragen te bedenken of weet je niet meer helemaal waar de categorieën voor staan?
Gebruik dan de uitleg hier
of de voorbeeldvragen hier.
De voorbeeldvragen kun je gewoon overnemen en invullen, moeilijker hoeft niet!
2) Kies een vraag
Als het goed is, heb je nu ‘lekkere vragen’ om in de klas mee aan de slag te gaan. Misschien heb je al een paar favoriete vragen waar je heel blij van wordt?
Opdracht
Kies één vraag uit waar je met je klas mee aan de slag wil
3) Kies werkvormen bij de vraag
In deze stap gaan we bedenken hóe de leerlingen aan de vraag kunnen werken.
Jullie hebben aangegeven dat een leuke werkvorm de volgende kenmerken heeft:
Opdracht
Bedenk bij jouw vragen een aantal werkvormen hoe leerlingen hieraan kunnen werken.
De drie werkvormen van Bedrijf in de Klas kun je hier natuurlijk prima voor inzetten.
Hier staan drie voorbeeld werkvormen rondom ‘hout’ en ‘houtbewerking’.
Maar andere werkvormen kunnen ook, zoals
- opzoeken op google of in een boek
- een tekening maken
- video bekijken
- naar buiten dingen bekijken
- …
Opdracht
Kies de werkvormen die jij het beste bij jou en jouw leerlingen vindt passen
4) Bedenk hoe leerlingen hun antwoord kunnen presenteren
De manier van presenteren hangt af van de vraag en van de werkvorm natuurlijk. Een interview presenteer je op een andere manier dan als je zelf iets hebt gemaakt.
Opdracht
Kies bij jouw vraag en werkvorm een aantal manieren hoe leerlingen het antwoord zouden kunnen presenteren
Mogelijk presentatievormen vind je hier.
Maar jullie kennen er zelf vast nog veel meer!
Opdracht
Kies de presentatievorm die het beste bij jou en jouw leerlingen past.
Schrijf je opdracht op
Je hebt nu heel veel input om een concrete onderzoeks- of ontwerp opdracht voor leerlingen mee te bedenken.
Opdracht
Kies uit de vragen
- één vraag
- met de beste werkvorm
- en de beste presentatie methode
Schrijf dit op de rechterkant van het ‘van thema tot opdracht’ formulier.
Drie werkvormen met hout
Hier onder zie je die werkvormen waarmee je leerlingen met hout(bewerking) kunt laten kennis maken en er over na kunt laten denken.
Onderdelen per minuut
Noem zoveel mogelijk dingen op van hout
.
Zoek de 10 verschillen
Noem zoveel mogelijk verschillen tussen deze drie blokjes van hout.
doe klein, Denk Groot
Bewerk zelf hout. Hoe doe je dat ‘groter’? Met machines bijvoorbeeld? En in een fabriek?