Selecteer een pagina
Op deze pagina staat meer informatie over en handreikingen voor werkvormen die we in de worskhops en coaching bij Puur Sang tegenkomen. Deze pagina heeft geen wachtwoord, maar is alleen te vinden als je de link hebt. Zo kunnen jullie er altijd bij, maar ben zorgvuldig met het delen van de link.

Mis je iets? Laat het me even weten! Via e-mail ben ik altijd goed bereikbaar. 

Voorbereiding thema’s (ob) en ateliers (mb/bb)

ARCHIEF

Onderbouw

Sinterklaas

Hout

Sprookjes

Middenbouw

Het Begin

Schatten van de Aarde

Sinterklaas

Hout

Bovenbouw

Inheemse Amerikanen

Sinterklaas

Hout

Van vragen naar werkvormen naar antwoorden

1) Thema/bedrijf/uitdaging/...
Wat is je startpunt?

dit schrijf je in het midden van de poster als start. 

Hoe vinden we nu een overkoepelend onderwerp?
Je kunt daarvoor de poster gebruiken, maar ook ‘gewoon’ brainstormen.

2) Bedenk vragen rondom het vraagstuk

We willen graag leerlingen geïnteresseerd krijgen in het onderwerp en leuke opdrachten voor leerlingen bedenken.

De interesse van leerlingen wek je door vragen te stellen en door leerlingen vragen te laten bedenken. Als leerlingen het lastig vinden om verschillend soort vragen te bedenken, kun je de poster inzetten. Deze helpt om te zien wat er ‘allemaal’ komt kijken bij dit onderwerp.

Maar je kunt ook zelf de poster gebruiken om te komen tot een prikkelende vraag.

Ik merk zelf dat ik deze vragen vaak nog heel breed vind. Hier kan ik al wel iets mee, maar kan het nog specifieker?

Ik kies één van deze vragen en ga die nog een keer uitwerken.

Mijn vraag: ‘Hoe kun je hout bewerken?

Deze vraag heb ik gekozen, omdat je hier makkelijk ‘doe-dingen’ bij kan bedenken.

2) Bedenk kleinere vragen rondom een grote vraag

Nog een keer? Jazeker!
We hebben namelijk een nieuw vraagstuk:

Opdracht
Zet dit vraagstuk in het midden van een poster en bedenk daar zelf zoveel mogelijk vragen omheen.

Vind je het lastig om vragen te bedenken of weet je niet meer helemaal waar de categorieën voor staan?
Gebruik dan de uitleg hier
of de voorbeeldvragen hier.

De voorbeeldvragen kun je gewoon overnemen en invullen, moeilijker hoeft niet!

2) Kies een vraag

Als het goed is, heb je nu ‘lekkere vragen’ om in de klas mee aan de slag te gaan. Misschien heb je al een paar favoriete vragen waar je heel blij van wordt?

Opdracht

Kies één vraag uit waar je met je klas mee aan de slag wil

3) Kies werkvormen bij de vraag
In deze stap gaan we bedenken hóe de leerlingen aan de vraag kunnen werken.

Opdracht

Bedenk bij jouw vragen een aantal werkvormen hoe leerlingen hieraan kunnen werken.

De drie werkvormen van Bedrijf in de Klas kun je hier natuurlijk prima voor inzetten.

Maar andere werkvormen kunnen ook, zoals

  • opzoeken op google of in een boek
  • een tekening maken
  • video bekijken
  • naar buiten dingen bekijken

Opdracht

Kies de werkvormen die jij het beste bij jou en jouw leerlingen vindt passen

4) Bedenk hoe leerlingen hun antwoord kunnen presenteren
De manier van presenteren hangt af van de vraag en van de werkvorm natuurlijk. Een interview presenteer je op een andere manier dan als je zelf iets hebt gemaakt.

Opdracht

Kies bij jouw vraag en werkvorm een aantal manieren hoe leerlingen het antwoord zouden  kunnen presenteren

Mogelijk presentatievormen vind je hier.
Maar jullie kennen er zelf vast nog veel meer! 

Opdracht

Kies de presentatievorm die het beste bij jou en jouw leerlingen past.

Schrijf je opdracht op
Je hebt nu heel veel input om een concrete onderzoeks- of ontwerp opdracht voor leerlingen mee te bedenken.

Opdracht

Kies uit de vragen

  • één vraag
  • met de beste werkvorm
  • en de beste presentatie methode

Schrijf dit op de rechterkant van het ‘van thema tot opdracht’ formulier.

Hoe ziet een Bedrijf in de Klas project op de basisschool eruit?

Je kunt projecten natuurlijk op verschillende manieren inrichten. Je kunt alle stappen hierboven volgen voor een groot project. Maar je kunt ook alleen de vragenposter gebruiken. Of een losse activiteit uit één van de Bedrijf in de Klas werkvormen kiezen (die zijn al heel leuk en heel geschikt om in een uur te doen!). Ben je benieuwd hoe? Ga met je leerlingen op zoek naar vragen!

De Bedrijf in de Klas poster helpt mij heel goed om vragen te bedenken. Ik had als vraagstuk ‘hoe kunnen vrachtwagens zelf rijden?’. Daarvoor heb ik een robot geprogrammeerd om zelf te rijden en in een Tesla gezeten. Dat was echt vet!

Caspar van Dam

8 jaar

Bekijk hieronder in het webinar ‘onderzoekend en ontwerpend leren voor de plusklas’ hoe je de poster en de werkvormen kunt inzetten in de klas.

Voorbeelden van werkvormen en toepassingen

Hieronder staan voorbeelden van de werkvormen, toegepast op een vraagstuk. Wil je meer uitleg over de werkvormen (en nóg meer voorbeelden!)? Kijk dan op deze pagina

Noem zoveel mogelijk onderdelen die voorkomen in, op of aan iets. Hoe kun je de onderdelen sorteren?

Benoem zoveel mogelijk spullen die bij de herfst horen.

Vergelijk twee of drie dingen met elkaar. Hoeveel verschillen vind jij? Welke keuze zou jij maken in jouw eigen ontwerp?

Wat zijn de verschillen tussen groep 4 en groep 5?

Voer een handeling in het klein uit. Bedenk wat nodig is om het groter of vaker te doen. Welke uitdagingen komen dan kijken?

Maak je eigen pijl en boog. Hoe zouden indianen dat hebben gedaan?

Toepassingen van de werkvormen

Handige websites

pagina basisonderwijs Bedrijf in de Klas

Uitdagende proeven om over na te denken

Digibordlessen en allerlei proefjes over scheikunde

Hoe maak je… video’s op SchoolTV

Wat is Onderzoekend en Ontwerpend leren?

Uitdagende ontwerplessen

kennisbank om W&T een plek in je klas te geven

projecten en lesmateriaal

Lesmateriaal en e-learnings

Inspiratie

Nootgeval!

Nootgeval!

We hadden een nootgeval vandaag! Kwam gewoon binnen via de post: dit is een prachtig voorbeeld van een product met een grote glimlach 😁. Gebruik deze marketing eens in je les Nederlands en daag leerlingen uit om voor een willekeurig product reclame te maken...

Kerstmis met Bedrijf in de Klas

Kerstmis met Bedrijf in de Klas

In de weken voor kerst zijn we nogal eens op zoek naar 'leuke dingen om te doen' met onze leerlingen. Op deze pagina vind je een paar ideeën om onderzoekend en ontwerpend je lessen in te vullen!Kerst-vragen Deze thinglink plaat kun je in de klas op het digibord zetten...

Worden wat je wil

Worden wat je wil

Vroeger wilde ik graag verpleegster worden. Of dokter - want dat is wat ‘men’ verwacht als je op het gymnasium zit. Toen ik teveel stress kreeg van de loting bij de studie geneeskunde, wist ik me eigenlijk geen raad - ik was goed in de bètavakken maar kon me maar...

Vakantiefolder startopdracht

Vakantiefolder startopdracht

Aan het begin van het schooljaar wil je graag snel je leerlingen leren kennen. Maar je wil ook laten zien wat je dit jaar gaat doen en wat het belang is van wat de leerlingen komend jaar gaan leren! Dat kun je doen door de leerlingen een vakantiefolder te laten maken....

Hoe schoon is jouw lach?

Hoe schoon is jouw lach?

In deze lesopdracht bij de vraag 'Hoe schoon is jouw lach?' onderzoeken we verschillende soorten tandpasta's met de werkvorm 'zoek de 10 verschillen'. Leerlingen vullen op het werkblad zoveel mogelijk verschillen tussen een aantal tube's tandpasta in. Hierbij mogen ze...

Corona – een goed gesprek met de klas

Corona – een goed gesprek met de klas

Het Corona virus... Hoe praat je erover? Iedereen heeft veel vragen over het Corona virus. In de media is veel aandacht en het aantal mensen met het virus neemt toe. Steeds meer leerkrachten en docenten blijven thuis, in Brabant zijn zelfs hele scholen gesloten....

Zeldzame ziekten dag

Zeldzame ziekten dag

Heb jij wel eens een leerling met een zeldzame ziekte in de klas gehad? Zeldzame ziektes komen, zoals de naam al zegt - gelukkig niet vaak voor. Maar toch maken veel leraren mee dat ze in hun loopbaan een leerling in de klas hebben die een zeldzame ziekte heeft. Of...

Thema: voeding

Thema: voeding

Je wil in de klas graag een project met voeding doen – maar hoe? In dit artikel staan tips en links naar informatie en opdrachten op deze website.

Babyvoeding

Babyvoeding

Alhoewel mijn kinderen inmiddels vijf en zeven zijn, blijft babyvoeding mij intrigeren. Vooral bij de ‘eerste hapjes’ is er keuze te over. Wat mij dan weer opvalt, is dat op alle potjes babyvoeding staat vermeld ‘bevat geen zout en suiker!’ Maar waarom is dat...

Hogere orde denkopdrachten

Hogere orde denkopdrachten

Hoe kun je in de klas makkelijker hogere orde denkopdrachten toepassen? Een mogelijkheid hiervoor is om leerlingen zelf aan het werk te zetten met vraagstukken…

Meld je aan

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

Hartelijk dank voor je aanmelding!