Mis je iets? Laat het me even weten! Via e-mail ben ik altijd goed bereikbaar.
Voorbereiding thema’s (ob) en ateliers (mb/bb)
ARCHIEF
Onderbouw
Sinterklaas
Hout
- Naar de pagina over hout
met de werkwijze voor het vinden van vraagstukken voor hout
Sprookjes
Middenbouw
Het Begin
Schatten van de Aarde
Sinterklaas
Hout
- Naar de pagina over hout
met de werkwijze voor het vinden van vraagstukken voor hout
Bovenbouw
Inheemse Amerikanen
Sinterklaas
Hout
- Naar de pagina over hout
met de werkwijze voor het vinden van vraagstukken
Van vragen naar werkvormen naar antwoorden
1) Thema/bedrijf/uitdaging/...
dit schrijf je in het midden van de poster als start.
Hoe vinden we nu een overkoepelend onderwerp?
Je kunt daarvoor de poster gebruiken, maar ook ‘gewoon’ brainstormen.
2) Bedenk vragen rondom het vraagstuk
We willen graag leerlingen geïnteresseerd krijgen in het onderwerp en leuke opdrachten voor leerlingen bedenken.
De interesse van leerlingen wek je door vragen te stellen en door leerlingen vragen te laten bedenken. Als leerlingen het lastig vinden om verschillend soort vragen te bedenken, kun je de poster inzetten. Deze helpt om te zien wat er ‘allemaal’ komt kijken bij dit onderwerp.
Maar je kunt ook zelf de poster gebruiken om te komen tot een prikkelende vraag.
Ik merk zelf dat ik deze vragen vaak nog heel breed vind. Hier kan ik al wel iets mee, maar kan het nog specifieker?
Ik kies één van deze vragen en ga die nog een keer uitwerken.
Mijn vraag: ‘Hoe kun je hout bewerken?‘
Deze vraag heb ik gekozen, omdat je hier makkelijk ‘doe-dingen’ bij kan bedenken.
2) Bedenk kleinere vragen rondom een grote vraag
Nog een keer? Jazeker!
We hebben namelijk een nieuw vraagstuk:
Opdracht
Zet dit vraagstuk in het midden van een poster en bedenk daar zelf zoveel mogelijk vragen omheen.
Vind je het lastig om vragen te bedenken of weet je niet meer helemaal waar de categorieën voor staan?
Gebruik dan de uitleg hier
of de voorbeeldvragen hier.
De voorbeeldvragen kun je gewoon overnemen en invullen, moeilijker hoeft niet!
2) Kies een vraag
Als het goed is, heb je nu ‘lekkere vragen’ om in de klas mee aan de slag te gaan. Misschien heb je al een paar favoriete vragen waar je heel blij van wordt?
Opdracht
Kies één vraag uit waar je met je klas mee aan de slag wil
3) Kies werkvormen bij de vraag
Opdracht
Bedenk bij jouw vragen een aantal werkvormen hoe leerlingen hieraan kunnen werken.
De drie werkvormen van Bedrijf in de Klas kun je hier natuurlijk prima voor inzetten.
Maar andere werkvormen kunnen ook, zoals
- opzoeken op google of in een boek
- een tekening maken
- video bekijken
- naar buiten dingen bekijken
- …
Opdracht
Kies de werkvormen die jij het beste bij jou en jouw leerlingen vindt passen
4) Bedenk hoe leerlingen hun antwoord kunnen presenteren
Opdracht
Kies bij jouw vraag en werkvorm een aantal manieren hoe leerlingen het antwoord zouden kunnen presenteren
Mogelijk presentatievormen vind je hier.
Maar jullie kennen er zelf vast nog veel meer!
Opdracht
Kies de presentatievorm die het beste bij jou en jouw leerlingen past.
Schrijf je opdracht op
Opdracht
Kies uit de vragen
- één vraag
- met de beste werkvorm
- en de beste presentatie methode
Schrijf dit op de rechterkant van het ‘van thema tot opdracht’ formulier.
Hoe ziet een Bedrijf in de Klas project op de basisschool eruit?
Je kunt projecten natuurlijk op verschillende manieren inrichten. Je kunt alle stappen hierboven volgen voor een groot project. Maar je kunt ook alleen de vragenposter gebruiken. Of een losse activiteit uit één van de Bedrijf in de Klas werkvormen kiezen (die zijn al heel leuk en heel geschikt om in een uur te doen!). Ben je benieuwd hoe? Ga met je leerlingen op zoek naar vragen!
De Bedrijf in de Klas poster helpt mij heel goed om vragen te bedenken. Ik had als vraagstuk ‘hoe kunnen vrachtwagens zelf rijden?’. Daarvoor heb ik een robot geprogrammeerd om zelf te rijden en in een Tesla gezeten. Dat was echt vet!
Bekijk hieronder in het webinar ‘onderzoekend en ontwerpend leren voor de plusklas’ hoe je de poster en de werkvormen kunt inzetten in de klas.
Voorbeelden van werkvormen en toepassingen
Hieronder staan voorbeelden van de werkvormen, toegepast op een vraagstuk. Wil je meer uitleg over de werkvormen (en nóg meer voorbeelden!)? Kijk dan op deze pagina.
Noem zoveel mogelijk onderdelen die voorkomen in, op of aan iets. Hoe kun je de onderdelen sorteren?
Benoem zoveel mogelijk spullen die bij de herfst horen.
Vergelijk twee of drie dingen met elkaar. Hoeveel verschillen vind jij? Welke keuze zou jij maken in jouw eigen ontwerp?
Wat zijn de verschillen tussen groep 4 en groep 5?
Toepassingen van de werkvormen
Handige websites
Inspiratie
Nootgeval!
We hadden een nootgeval vandaag! Kwam gewoon binnen via de post: dit is een prachtig voorbeeld van een product met een grote glimlach 😁. Gebruik deze marketing eens in je les Nederlands en daag leerlingen uit om voor een willekeurig product reclame te maken...
Worden wat je wil
Vroeger wilde ik graag verpleegster worden. Of dokter - want dat is wat ‘men’ verwacht als je op het gymnasium zit. Toen ik teveel stress kreeg van de loting bij de studie geneeskunde, wist ik me eigenlijk geen raad - ik was goed in de bètavakken maar kon me maar...
Vakantiefolder startopdracht
Aan het begin van het schooljaar wil je graag snel je leerlingen leren kennen. Maar je wil ook laten zien wat je dit jaar gaat doen en wat het belang is van wat de leerlingen komend jaar gaan leren! Dat kun je doen door de leerlingen een vakantiefolder te laten maken....
Hoe schoon is jouw lach?
In deze lesopdracht bij de vraag 'Hoe schoon is jouw lach?' onderzoeken we verschillende soorten tandpasta's met de werkvorm 'zoek de 10 verschillen'. Leerlingen vullen op het werkblad zoveel mogelijk verschillen tussen een aantal tube's tandpasta in. Hierbij mogen ze...
Corona – een goed gesprek met de klas
Het Corona virus... Hoe praat je erover? Iedereen heeft veel vragen over het Corona virus. In de media is veel aandacht en het aantal mensen met het virus neemt toe. Steeds meer leerkrachten en docenten blijven thuis, in Brabant zijn zelfs hele scholen gesloten....
Zeldzame ziekten dag
Heb jij wel eens een leerling met een zeldzame ziekte in de klas gehad? Zeldzame ziektes komen, zoals de naam al zegt - gelukkig niet vaak voor. Maar toch maken veel leraren mee dat ze in hun loopbaan een leerling in de klas hebben die een zeldzame ziekte heeft. Of...
Thema: voeding
Je wil in de klas graag een project met voeding doen – maar hoe? In dit artikel staan tips en links naar informatie en opdrachten op deze website.
Babyvoeding
Alhoewel mijn kinderen inmiddels vijf en zeven zijn, blijft babyvoeding mij intrigeren. Vooral bij de ‘eerste hapjes’ is er keuze te over. Wat mij dan weer opvalt, is dat op alle potjes babyvoeding staat vermeld ‘bevat geen zout en suiker!’ Maar waarom is dat...
Hogere orde denkopdrachten
Hoe kun je in de klas makkelijker hogere orde denkopdrachten toepassen? Een mogelijkheid hiervoor is om leerlingen zelf aan het werk te zetten met vraagstukken…
Vanavond besteld, morgen in huis!
December is voor veel winkels een drukke tijd. Maar de meeste pakjes worden tegenwoordig via internet besteld. Doe je dat via AliExpress, dan moet je soms wel 6 weken wachten. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig ook websites waar je jouw pakje kunt bestellen en die het...