Selecteer een pagina
Op deze pagina staat meer informatie over en handreikingen voor werkvormen die we in de worskhops en coaching bij Puur Sang tegenkomen. Deze pagina heeft geen wachtwoord, maar is alleen te vinden als je de link hebt. Zo kunnen jullie er altijd bij, maar ben zorgvuldig met het delen van de link.

Mis je iets? Laat het me even weten! Via e-mail ben ik altijd goed bereikbaar. 

Voorbereiding thema’s (ob) en ateliers (mb/bb)

ARCHIEF

Onderbouw

Sinterklaas

Hout

Sprookjes

Middenbouw

Het Begin

Schatten van de Aarde

Sinterklaas

Hout

Bovenbouw

Inheemse Amerikanen

Sinterklaas

Hout

Van vragen naar werkvormen naar antwoorden

1) Thema/bedrijf/uitdaging/...
Wat is je startpunt?

dit schrijf je in het midden van de poster als start. 

Hoe vinden we nu een overkoepelend onderwerp?
Je kunt daarvoor de poster gebruiken, maar ook ‘gewoon’ brainstormen.

2) Bedenk vragen rondom het vraagstuk

We willen graag leerlingen geïnteresseerd krijgen in het onderwerp en leuke opdrachten voor leerlingen bedenken.

De interesse van leerlingen wek je door vragen te stellen en door leerlingen vragen te laten bedenken. Als leerlingen het lastig vinden om verschillend soort vragen te bedenken, kun je de poster inzetten. Deze helpt om te zien wat er ‘allemaal’ komt kijken bij dit onderwerp.

Maar je kunt ook zelf de poster gebruiken om te komen tot een prikkelende vraag.

Ik merk zelf dat ik deze vragen vaak nog heel breed vind. Hier kan ik al wel iets mee, maar kan het nog specifieker?

Ik kies één van deze vragen en ga die nog een keer uitwerken.

Mijn vraag: ‘Hoe kun je hout bewerken?

Deze vraag heb ik gekozen, omdat je hier makkelijk ‘doe-dingen’ bij kan bedenken.

2) Bedenk kleinere vragen rondom een grote vraag

Nog een keer? Jazeker!
We hebben namelijk een nieuw vraagstuk:

Opdracht
Zet dit vraagstuk in het midden van een poster en bedenk daar zelf zoveel mogelijk vragen omheen.

Vind je het lastig om vragen te bedenken of weet je niet meer helemaal waar de categorieën voor staan?
Gebruik dan de uitleg hier
of de voorbeeldvragen hier.

De voorbeeldvragen kun je gewoon overnemen en invullen, moeilijker hoeft niet!

2) Kies een vraag

Als het goed is, heb je nu ‘lekkere vragen’ om in de klas mee aan de slag te gaan. Misschien heb je al een paar favoriete vragen waar je heel blij van wordt?

Opdracht

Kies één vraag uit waar je met je klas mee aan de slag wil

3) Kies werkvormen bij de vraag
In deze stap gaan we bedenken hóe de leerlingen aan de vraag kunnen werken.

Opdracht

Bedenk bij jouw vragen een aantal werkvormen hoe leerlingen hieraan kunnen werken.

De drie werkvormen van Bedrijf in de Klas kun je hier natuurlijk prima voor inzetten.

Maar andere werkvormen kunnen ook, zoals

  • opzoeken op google of in een boek
  • een tekening maken
  • video bekijken
  • naar buiten dingen bekijken

Opdracht

Kies de werkvormen die jij het beste bij jou en jouw leerlingen vindt passen

4) Bedenk hoe leerlingen hun antwoord kunnen presenteren
De manier van presenteren hangt af van de vraag en van de werkvorm natuurlijk. Een interview presenteer je op een andere manier dan als je zelf iets hebt gemaakt.

Opdracht

Kies bij jouw vraag en werkvorm een aantal manieren hoe leerlingen het antwoord zouden  kunnen presenteren

Mogelijk presentatievormen vind je hier.
Maar jullie kennen er zelf vast nog veel meer! 

Opdracht

Kies de presentatievorm die het beste bij jou en jouw leerlingen past.

Schrijf je opdracht op
Je hebt nu heel veel input om een concrete onderzoeks- of ontwerp opdracht voor leerlingen mee te bedenken.

Opdracht

Kies uit de vragen

  • één vraag
  • met de beste werkvorm
  • en de beste presentatie methode

Schrijf dit op de rechterkant van het ‘van thema tot opdracht’ formulier.

Hoe ziet een Bedrijf in de Klas project op de basisschool eruit?

Je kunt projecten natuurlijk op verschillende manieren inrichten. Je kunt alle stappen hierboven volgen voor een groot project. Maar je kunt ook alleen de vragenposter gebruiken. Of een losse activiteit uit één van de Bedrijf in de Klas werkvormen kiezen (die zijn al heel leuk en heel geschikt om in een uur te doen!). Ben je benieuwd hoe? Ga met je leerlingen op zoek naar vragen!

De Bedrijf in de Klas poster helpt mij heel goed om vragen te bedenken. Ik had als vraagstuk ‘hoe kunnen vrachtwagens zelf rijden?’. Daarvoor heb ik een robot geprogrammeerd om zelf te rijden en in een Tesla gezeten. Dat was echt vet!

Caspar van Dam

8 jaar

Bekijk hieronder in het webinar ‘onderzoekend en ontwerpend leren voor de plusklas’ hoe je de poster en de werkvormen kunt inzetten in de klas.

Voorbeelden van werkvormen en toepassingen

Hieronder staan voorbeelden van de werkvormen, toegepast op een vraagstuk. Wil je meer uitleg over de werkvormen (en nóg meer voorbeelden!)? Kijk dan op deze pagina

Noem zoveel mogelijk onderdelen die voorkomen in, op of aan iets. Hoe kun je de onderdelen sorteren?

Benoem zoveel mogelijk spullen die bij de herfst horen.

Vergelijk twee of drie dingen met elkaar. Hoeveel verschillen vind jij? Welke keuze zou jij maken in jouw eigen ontwerp?

Wat zijn de verschillen tussen groep 4 en groep 5?

Voer een handeling in het klein uit. Bedenk wat nodig is om het groter of vaker te doen. Welke uitdagingen komen dan kijken?

Maak je eigen pijl en boog. Hoe zouden indianen dat hebben gedaan?

Toepassingen van de werkvormen

Handige websites

pagina basisonderwijs Bedrijf in de Klas

Uitdagende proeven om over na te denken

Digibordlessen en allerlei proefjes over scheikunde

Hoe maak je… video’s op SchoolTV

Wat is Onderzoekend en Ontwerpend leren?

Uitdagende ontwerplessen

kennisbank om W&T een plek in je klas te geven

projecten en lesmateriaal

Lesmateriaal en e-learnings

Inspiratie

Vanavond besteld, morgen in huis!

Vanavond besteld, morgen in huis!

December is voor veel winkels een drukke tijd. Maar de meeste pakjes worden tegenwoordig via internet besteld. Doe je dat via AliExpress, dan moet je soms wel 6 weken wachten. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig ook websites waar je jouw pakje kunt bestellen en die het...

Glijbaan met uitdaging

Glijbaan met uitdaging

Op onze camping hebben ze de - vrij eenvoudige - glijbaan van het zwembad tot een uitdaging gemaakt door hier een timer boven te hangen. Hoe lang doe jij erover?!  Vraag aan leerlingen eens wat zij kunnen verzinnen om een glijbaan (of ander speeltoestel) uitdagender...

Een bandje op de camping

Een bandje op de camping

Op de camping hebben we een bandje om toegang te krijgen tot het zwembad enzo. We zitten hier nog geen week - en dit is het resultaat! Is dat geen mooi item voor een onderzoek- en ontwerpopdracht voor leerlingen? Onderzoek aan de functionaliteit, de eisen die de...

Fijne vakantie vol verwondering!

Fijne vakantie vol verwondering!

Op vakantie doen we natuurlijk niks met bedrijven in de klas. Maar het is wel een mooi moment om te ontdekken wat bedrijven aan het ontwikkelen zijn... Bekijk in deze film hoe je dat kunt doen vanaf je kampeerplaats of uit je luie stoel!

Meld je aan

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

Hartelijk dank voor je aanmelding!