Waarom zou je samenwerken met bedrijven?

Twijfel je nog of je bedrijven in jouw les moet betrekken? Of je die moeite wil doen? Of heb je argumenten nodig om directie of collega’s te enthousiasmeren? Lees hieronder wat collega’s als redenen noemen om met bedrijven samen te werken.

  • om kinderen te laten ontdekken waar hun talent ligt
  • grote betrokkenheid ouders
  • functioneel maken van wat je leert
  • concrete situatie
  • projecten in context
  • waar kun je uiteindelijk naar toe werken
  • delen van kennis en expertise
  • trotse ouders en leerlingen
  • waarom rekenen? waarom taal?
  • verdiepingsslag maken voor je onderwijs
  • de echte wereld in! 
  • brede vaardigheden ontwikkelen
  • beter leren communiceren – actief burgerschap
  • input geven voor projecten (gemeente, inrichting winkels ed

Wat past bij jou?

Als je ‘iets met bedrijven’ in jouw klas gaat doen, kun je dat klein doen of groot. Je kunt er een hele leerlijn omheen bouwen of starten met een kleine pilot. Wat belangrijk is, is dat jíj je er prettig bij voelt. Dus

Wat past bij jou en jouw lessen?

Hoever ben jij al in je samenwerking met bedrijven? Als je hier net mee gaat beginnen, begin dan klein. Heb je al veel ervaring en draai je je hand er niet meer voor om? Bedenk dan eens wat jouw volgende stap zou zijn?!

Houd rekening met

  • Hoeveel ervaring heb jij al met bedrijven?
  • Hoe druk ben je volgend jaar? Hoeveel tijd heb je (dus) om je nieuwe activiteiten voor te bereiden?
  • Hoeveel ondersteuning krijg je? (Ouders, onderwijsassistent)
  • Kun je met collega’s samenwerken? Kun je van collega’s leren/lenen?

Waar hebben jouw leerlingen ruimte voor?

Net als dat jij meer of minder ruimte kunt hebben om een activiteit met bedrijven te doen, geldt dat ook voor leerlingen. De ene groep is makkelijker voor iets nieuws te porren dan de andere groep. Sommige groepen hebben al veel ervaring met bedrijven en kunnen dus grotere projecten aan!

Dus:

  • Welke groep krijg je volgend jaar?
  • Heb je al ervaring in deze klas?
    In een nieuwe klas is het lastiger om een nieuwe activiteit uit te proberen dan met een bekende klas in een jaar waar je al ervaring mee hebt.
  • Is het een doe-klas of een denk-klas?
    Hebben ze behoefte aan meer praktijkopdrachten of juist denkopdrachten?
  • Doen jouw leerlingen veel projecten?
    Hoeveel ervaring hebben jouw leerlingen al met bedrijven?

Aan welke thema’s werken jullie?

Sommige onderwerpen lenen zich beter om een bedrijf bij te betrekken dan andere. Bij een onderwerp waar je zelf in thuis bent, is het makkelijker een bedrijf of een beroep te bedenken dan bij een onderwerp waar je minder van weet.

Voorbeeld van soorten bedrijven bij thema’s:

  • Voeding: bakker, fabriek waar voeding wordt gemaakt, fabriek die tussenproducten (poeders, sauzen, verpakkingen) maakt,
    diëtist, supermarkt, etc
  • Universum: lastiger!
  • Verhalen: drukkerij, uitgever van plaatselijke krant,…
  • Sinterklaas/kerst: speelgoedwinkel
  • Uitvindingen/onderzoeken en ontwerpen/…: ieder technisch bedrijf!!!
  • Kunst: drukkerij, meubelmaker, art en design bedrijf;
  • Dieren: diervoeding bedrijf, dierenwinkel, dierentuin maar vraag dan naar de technische kant: hoe bedenk je een verblijf voor een dier? Waar hou je dan rekening mee?
  • Geld: bank, maar vraag ook naar de digitale verhandelingen – waar moet je rekening mee houden?
  • Natuur: bos, vraag naar het beheer van het bos – wat is het plan met het bos en hoe zorgen ze dat het bos ‘goed’ blijft?

Op welk moment komt een bedrijfsactiviteit goed uit?

Welke moment komt jou goed uit? December is druk, in mei/juni zijn veel vrije dagen – pak de jaarplanning erbij om te zien welk
moment voor jou goed uitkomt. En kijk ook weer naar je leerlingen – soms kan ‘iets anders’ ze even afleiding geven en juist de loze dagen opvullen waar het toch lastig is om goed les te geven. Bij andere klassen is iets anders dan anders weer net teveel.

Houdt er rekening mee dat je niet alleen tijd nodig hebt om een project uit te voeren, maar ook voor de voorbereiding. Maak daar een keuze of je wel of juist niet in de vakantie wil voorbereiden!

Wil je graag een grote en overzichtelijke planning om je activiteiten te verdelen over het jaar? Kijk dan eens bij de planner die Loes van Gemert heeft gemaakt.

Denk er aan dat in het bedrijfsleven de werknemers in sommige periodes ook moeilijker bereikbaar zijn: aan het einde van het jaar (kerst en oud & nieuw!) zijn veel mensen op vakantie, sommige bedrijven zelfs een week dicht. In het zuiden werkt met carnaval echt bijna niemand en mensen in het bedrijfsleven hebben vaak zelf ook kinderen en zijn dus in vakanties, maar zeker in de zomervakantie moeilijk te bereiken.