Sprookjes bij de kleuters
Mijn favoriete onderwerp! Nou ja, en alles over eten.
Sprookjes lenen zich heel goed om te onderzoeken en ontwerpen: er is tenslotte altijd een probleem dat moet worden opgelost. Soms zelfs meerdere problemen.
Als je deze problemen weet te vangen, kun je ze makkelijk vertalen naar uitdagingen voor jouw kleuters. Tine Hentzen van de Creatieve Ontdekker volg ik al zo’n zes jaar omdat ze ontzettend leuke uitdagingen bedenkt voor peuters en kleuters. Eigenlijk specifiek voor hoogbegaafde leerlingen, maar met voldoende inspiratie waar alle leerlingen van kunnen smullen.
Opbrengst unit overleg
De kinderen krijgen een ‘queeste’:
3 biggetjes
Marleen heeft een opdracht van het kleuterlab: hoe neemt Klein Duimpje die zware schat mee?
Tips:
- zet een bepaalde afstand uit om te overbruggen
- één oplossing klaar? Wat kan nog meer
Hoe komt Sjaak bij de schat?
- wolken aan de muur met schat, kip en harp
- kinderen bedenken zelf hoe ze boven komen.
De opdrachten van OO Techniek dagen leerlingen uit om een oplossing te bedenken, maar de wedstrijd-opzet daagt leerlingen uit om vérder te denken dan alleen tot ‘een oplossing’.
Voorbeelden van vragen voor de onderbouw:
- Hoe maak je zelf een voorwerp dat kan zweven?
- Welke papieren bloemen bloeien het beste?
- Wie voorspelt het beste welke zandloper het eerste leegloopt?
- Bouw een dijk van speelzand voor een zo groot mogelijk
“meer”. Welk meer kan het meeste water bevatten? - Welke boot draagt de meeste knikkers?