Selecteer een pagina

Sprookjes bij de kleuters

Mijn favoriete onderwerp! Nou ja, en alles over eten.

Sprookjes lenen zich heel goed om te onderzoeken en ontwerpen: er is tenslotte altijd een probleem dat moet worden opgelost. Soms zelfs meerdere problemen.

Als je deze problemen weet te vangen, kun je ze makkelijk vertalen naar uitdagingen voor jouw kleuters. Tine Hentzen van de Creatieve Ontdekker volg ik al zo’n zes jaar omdat ze ontzettend leuke uitdagingen bedenkt voor peuters en kleuters. Eigenlijk specifiek voor hoogbegaafde leerlingen, maar met voldoende inspiratie waar alle leerlingen van kunnen smullen.

Opbrengst unit overleg

De kinderen krijgen een ‘queeste’: 

3 biggetjes

Marleen heeft een opdracht van het kleuterlab: hoe neemt Klein Duimpje die zware schat mee?

Tips:

  • zet een bepaalde afstand uit om te overbruggen
  • één oplossing klaar? Wat kan nog meer
    Sjaak en de Bonenstaak

    Hoe komt Sjaak bij de schat?

    • wolken aan de muur met schat, kip en harp
    • kinderen bedenken zelf hoe ze boven komen.
    Voorbeeld: Laagtevrees 6.0

    Konijn en Olifantje hebben last van laagtevrees: hoe lager bij de grond, hoe banger ze zijn!
    Hun redding: innovatieve 3-jarigen met het lef om dingen te proberen en te kijken of het kan helpen om hoger te komen.
    Specifiek voor de sterk analyserende kinderen die recht naar het doel willen gaan, zonder fouten, zijn deze opdrachten onmisbaar! Durven experimenteren, durven mislukken en durven kijken hoe materiaal zich gedraagt, evalueren hoe je het materiaal kan gebruiken voor je doel!
    Trots op hun proces, maar eerlijk: het resultaat mag er ook zijn!
    Nodig: een dier en 5 minuten met een snoeischaar in het bos 🙂
    Deze opdracht kan gezien worden als denksleutels: bouwsleutel.
    OO Techniek

    De opdrachten van OO Techniek dagen leerlingen uit om een oplossing te bedenken, maar de wedstrijd-opzet daagt leerlingen uit om vérder te denken dan alleen tot ‘een oplossing’. 

    Voorbeelden van vragen voor de onderbouw:

    • Hoe maak je zelf een voorwerp dat kan zweven?
    • Welke papieren bloemen bloeien het beste?
    • Wie voorspelt het beste welke zandloper het eerste leegloopt?
    • Bouw een dijk van speelzand voor een zo groot mogelijk
      “meer”. Welk meer kan het meeste water bevatten?
    • Welke boot draagt de meeste knikkers?
    Meld je aan

    Meld je aan

    Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

    Hartelijk dank voor je aanmelding!