Selecteer een pagina

‘Het bestaande onderwijs kan makkelijk meer betekenisvol zijn door casussen aan opdrachten te koppelen. Zo worden opdrachten minder afhankelijk van de docent en is er een directe link met een beroep.’

Emma Verweij interviewde mij voor Onderwijs van Morgen naar aanleiding van mijn webinars voor de Malmberg Summerschool afgelopen zomer. Hierin hebben we met de deelnemende docenten samen casussen bedacht bij standaard practica.

Het artikel haalt het microscopie practicum aan bij biologie, waarbij leerlingen – vaak van een velletje van rode ui want dat zie je zo mooi – een preparaat maken. Daarmee oefenen ze om de microscoop scherp te stellen en leren ze om een biologische tekening te maken. Voor alle docenten volstrekt vanzelfsprekend waarom dit een belangrijke oefening voor leerlingen is, maar snappen leerlingen dat ook?

Laat leerlingen dus zien waarom een microscoop zo belangrijk is voor biologen. Dat kan bijvoorbeeld met een casus van een boer die wil weten waarom zijn rode uien niet goed groeien. Hij heeft al allerlei zaken uitgesloten, maar wil nu weten of de uien misschien een ziekte hebben. Daarom stuurt hij een ui op naar een lab. Daar hebben ze kaarten van gezonde en zieke uien cellen. Aan leerlingen de opdracht om uit te zoeken of de uien besmet zijn en daar een rapport(je) bij te schrijven met onderbouwing – daar komt het nut van de microscoop én een biologische tekening om de hoek kijken!

Voor de leerlingen is nu ook duidelijk wanneer hun antwoord goed genoeg is: heeft de boer iets aan hun antwoord of niet?!

https://www.onderwijsvanmorgen.nl/ovm/storytelling-in-onderwijs/?fbclid=IwAR2nHqK1LnDnXPdk5RLXqBTIMPR-MQVh62WneUYLbLoRX3hOJgErXrt7HjQ
Meld je aan

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

Hartelijk dank voor je aanmelding!