Jasper belde mij met de vraag: ‘ik wil in de derde klas graag iets met voeding doen. Heb je daar materiaal voor?’
Ja, natuurlijk dacht ik! Hieronder mijn antwoord:
De Bedrijf in de Klas – opdrachten lenen zich heel goed om aan elkaar gekoppeld of los een onderwerp te behandelen. Zeker een onderwerp als voeding is een dankbaar onderwerp om met leerlingen (ook op de basisschool) mee te werken. Hieronder staat een aantal vraagstukken rondom voeding, hoe een groter project rondom jam (zelf te vertalen naar alle andere voedingsmiddelen!) eruit kan zien en tips voor andere artikelen.
- Doe klein, denk groot
- Uitgeschreven met veel voedings-voorbeelden: https://bedrijfindeklas.nl/doe-klein-denk-groot/
- Voorbeeld van Huijbregts (bij de doe-opdracht): https://bedrijfindeklas.nl/ytt2019-huijbregts/
- Algemene toelichting op de opdracht: https://bedrijfindeklas.nl/wp-content/uploads/BiK-lesmateriaal-doe-klein-denk-groot.pdf
- Zoek de 10 verschillen
- Voorbeeld van Mars (bij de doe-opdracht): https://bedrijfindeklas.nl/ytt2019-mars/
- Algemene omschrijving zoek de 10 verschillen: https://bedrijfindeklas.nl/wp-content/uploads/BiK-lesmateriaal-zoek-de-10-verschillen.pdf
- Vraagstuk ‘hoe maak je duurzame chocolade?’
- Column NVOX: https://bedrijfindeklas.nl/nvox-duurzame-chocolade/
- Meer rondom duurzame chocolade komt in een boek over voeding van de NVON dat binnenkort (?) verschijnt.
- Vraagstuk over babyvoeding:
- Column in de NVOX over dit onderwerp: https://bedrijfindeklas.nl/nvox-babyvoeding/
- uitwerking van de vragen voor verschillende vakken (kun je andere docenten ook laten zien hoe zij zouden kunnen aansluiten): https://bedrijfindeklas.nl/vraagstuk-babyvoeding/
- Verdieping rondom voeding:
- scheikunde: laat leerlingen (ook) kwantitatieve en kwalitatieve analyse doen: pH, suikergehalte, inhoud (wat is e?), viscositeit, vitamine C gehalte etc. Zijn vast wel voorschriften voor te vinden.
- biologie: ga meer in op het effect van de manier van kweken, veredeling, genetische manipulatie op de eigenschappen van fruit en groenten. Waarom zou je dat doen? (zoeter fruit in fruithapjes en sappen, minder droge groenten in de voorgesneden groenten mix, groente die beter knapperig blijft in voorverpakte soepen en sauzen, etc.) Loop eens door de supermarkt: welke verschillende manieren van verpakte/verwerkte groenten en fruit zie je daar liggen? Welke eisen gelden voor die producten? Hoe zou je daaraan kunnen voldoen?
- Bedrijven in een les over voeding:
- de supermarkt! In de supermarkt ligt voeding overal uitgestald. Ook veel verschillende ‘versies’ van één product. Prachtig om te vergelijken;
- Telers van fruit en groente, veeboeren;
- Fabrieken die (tussen) producten of hulpstoffen maken;
- Fabrieken die voedingsmiddelen verwerken, verpakken etc;
- Dietist, consultatiebureau;
- Marketingspecialist;
- Bedrijf dat inrichtingen van winkels doet