Selecteer een pagina

In de Dutch Technology Week ontvangen veel bedrijven leerlingen en ‘leken’ om te laten zien hoe leuk werken in de technologie is. Maar hoe laat je de leerlingen zien wat jullie bedrijf doet? En hoe houd je de leerlingen geboeid?

Op internet zijn veel tips te vinden: sluit aan bij de belevingswereld van leerlingen, praat niet te lang, zorg voor een doe-activiteit etc. Maar hoe doe je dat?

Als je wil aansluiten bij de belevingswereld van jongeren, hoef je niet je hele taalgebruik aan te passen. Leg wel uit wat je met bepaalde woorden bedoelt: het primaire proces, outsourcing, werken in een keten, operations, HRM etc zijn termen die veel leerlingen nog nooit gehoord hebben. Maar ook woorden als MKB, markt, toeleverancier en zelfs woorden als branche en omzet laten geen belletje rinkelen.

Moet je dan ieder woord ‘vertalen’ voor de leerlingen? Nee, je kunt gewoon dezelfde sheets gebruiken die je ook voor klanten gebruikt. Maar leg de leerlingen wel uit waar het over gaat en waarom je dat belangrijk vindt om te vertellen.

Omdat leerlingen vaak nog maar weinig ervaring met bedrijven hebben, zegt het ze weinig als je vertelt dat jullie wel 100 medewerkers hebben en wel 250 producten per dag maken. Is dat veel? Weinig? Wat moeten zij met die informatie? Vertel erbij of dat veel is of weinig, wat concurrenten doen of hoe hard je bent gegroeid.

Voorbeeld

Inmiddels verkopen wij onze producten aan zo’n 20 landen wereldwijd.
Leg uit: Toen we 20 jaar geleden begonnen, verkochten we alleen binnen Nederland. Omdat onze sales, dus verkoop-managers in het buitenland op beurzen gingen staan, hebben we steeds meer klanten in het buitenland gekregen. Met deze verkoop zijn we van vergelijkbare bedrijven een middelgrote speler. Bedrijf X is groter, die verkoopt over de hele wereld. Maar Bedrijf Y verkoopt alleen in de Benelux, dan zijn wij dus groter. Omdat wij een middelgrote speler zijn, hebben wij genoeg capaciteit om ook grote orders aan te kunnen. Maar we zijn klein genoeg om in te spelen op specifieke vragen van de klant.

Op deze manier maak je een kapstok voor leerlingen om jouw verhaal in perspectief te zien.

Dit kost natuurlijk wel meer tijd dan bij een presentatie voor een klant. Houdt daar rekening mee. Laat alleen de belangrijkste sheets zien en laat de details weg.

Heb je een groep leerlingen die allemaal een technische achtergrond hebben, dan is het interessant om na het algemene verhaal één product eruit te lichten wat ze daarna ook in de productie kunnen bekijken. Neem ze mee in de ontwikkeling van dat product en laat ze zien waar de uitdagingen zitten bij het ontwerp of in de productie. Als ze daarna een rondleiding krijgen over de productievloer, zien ze beter waar jullie werk en passie in zit, in plaats van allemaal mensen die ‘gewoon’ aan het werk zijn.

Wil je voorbeelden van informatie die je aan leerlingen kunt geven? En voorbeelden van korte doe-activiteiten die leerlingen op school al kunnen doen voordat ze bij jou op bezoek komen? 
Neem dan een kijkje op de pagina die ik heb gemaakt als voorbereiding op de Young Talent Tour en de MBO on Tech Tour 2019.

Meld je aan

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

Hartelijk dank voor je aanmelding!