
Hoe maak je samenwerking met bedrijven écht waardevol voor docenten en leerlingen? Binnen de Brainportscholen werken we met een Docentontwikkelteam (DOT) aan structurele samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Tijdens de derde DOT-bijeenkomst waren we te gast bij ASML.
Niet om “fan” te worden, maar om te begrijpen welke rol ASML speelt in onze regio en wat dat betekent voor het onderwijs. Docenten kregen een inkijkje in de wereld van chipproductie, de rol van ASML in het mondiale en regionale netwerk en de onderlinge afhankelijkheid tussen bedrijven. Zo werd duidelijk hoe technisch, economie, taal en maatschappijleer met elkaar verbonden zijn. De docenten waren enthousiast, nieuwsgierig en vol verwondering, ze namen direct ideeën mee die ze in de klas kunnen toepassen.
Wat de DOT-aanpak krachtig maakt, is de combinatie van bedrijfsbezoek en professionalisering. Docenten ervaren hoe bedrijven werken én leren tegelijk hoe zij zelf een sterk bedrijfsbezoek kunnen organiseren, duurzaam contacten leggen en het bezoek vertalen naar betekenisvol onderwijs. Met een vaste kern van betrokken docenten ontstaat zo een olievlekwerking binnen en tussen scholen.
De bijeenkomst liet ook zien hoe goed dit aansluit bij bestaande programma’s zoals Sterk Techniekonderwijs, Techkwadraat en het praktijkgerichte programma. Docenten kunnen zo direct iets meenemen naar de klas en leerlingen laten ervaren hoe theorie in de praktijk werkt. Dat maakt de stap van bedrijf naar klas klein en concreet.
Deze manier van werken zie je ook terug in onze activiteiten van Bedrijf in de Klas, zoals het techniekfestival waarin bedrijven met echte casussen werken en leerlingen de Zeven Werelden van Techniek ontdekken door leerlingen laten ervaren waar bedrijven daadwerkelijk aan werken. Zo bouwen onderwijs en bedrijfsleven samen aan betekenisvol, toekomstgericht leren.
Meer weten over onze aanpak?
Bekijk onze trainingen voor scholen
