Over Bedrijf in de Klas

10 jaar geleden stond ik nog als scheikunde docente voor de klas. Maar na de zomervakantie zou ik als subsidieadviseur voor de technologie aan de slag gaan. Superspannend, hoe zou het in het bedrijfsleven eraan toe gaan…?!

Inmiddels help ik vanuit Bedrijf in de Klas docenten om makkelijker iets met bedrijven in de klas te doen. Hoe dat zo is gekomen?

Als docente wilde ik graag veel contexten aanbieden aan mijn leerlingen. De vraag ‘waarom moet je dit kennen’? stellen leerlingen vaak en naar mijn mening is dat ook een terechte vraag.

Maar het antwoord moest ik ze vaak schuldig blijven… Waarom moet je eigenlijk kunnen rekenen met mol? En weten hoe een zuur- basereactie in elkaar zit? Ik had geen idee en heb besloten op zoek te gaan naar antwoorden in het chemisch (?) bedrijfsleven.

Dat was nog best lastig – ik wilde graag bij een chemisch bedrijf aan de slag, maar waar vind je die? En wat doen ze eigenlijk? Unilever kende ik wel – daarvan stonden de shampoos en zepen in de badkamer. Maar een functie om aan die producten te werken, hadden ze op dat moment niet. Voor ‘qualitymanager soups and sauces’ stond wel een vacature op de website. Echt geen idee wat dat zou inhouden…

Bovendien moest je ook een ‘technische vooropleiding’ hebben. Valt een studie scheikunde aan een theoretische universiteit daaronder? Is dat technisch? Of theoretisch?! Je ziet al – ik had nog een hoop te leren!

Uiteindelijk ben ik bij een adviesbureau terecht gekomen: bij Berenschot werd ik ‘technologisch subsidieadviseur’. Samen met mijn collega’s bezocht ik bedrijven om ze te helpen subsidie aan te vragen voor hun innovaties.

In deze functie ging een wereld voor me open – contact leggen met bedrijven lijkt op ouders ontvangen. Voor het schrijven van een goed projectplan zijn formats beschikbaar en bij projectmanagement draait het voornamelijk om het goed in de gaten houden van de verwachtingen over en weer: wanneer moet wat af en wie gaat dat doen? Een begroting opstellen werd mij door één van onze klanten uitgelegd op een bierviltje.

Naast dit ‘bedrijfsdenken’ waren de innovaties van de bedrijven in detail natuurlijk ingewikkeld – de mensen die daaraan werken hebben jarenlang kennis en ervaring opgebouwd. Maar de basis achter de ontwikkelingen is goed te volgen met logisch nadenken en middelbare school kennis. Wat zou het leuk zijn als leerlingen dit ook zouden zien…! Vrijwel alle bedrijven die ik daarover sprak waren het hiermee eens – natuurlijk zouden leerlingen dit ook mee moeten krijgen!

Langzaam begon het onderwijs steeds meer te kriebelen… maar nu met een missie: contexten uit de bedrijven toegankelijk maken voor leerlingen!

De scholen die zijn aangesloten bij de Stichting Technasium werken op een mooie manier met projecten uit bedrijven. Na Berenschot ben ik daar dan ook aan de slag gegaan als netwerkcoach en heb ik gezien wat scholen en docenten zou kunnen helpen. Van daaruit heb ik een project voor (toen nog) Platform Bèta Techniek en Fontys Lerarenopleiding in Tilburg gedaan om bedrijfsstages en -trainingen voor studenten en docenten op te zetten: Bedrijf in de Klas kreeg langzaam vorm.

Inmiddels bestaat Bedrijf in de Klas als bedrijfsnaam 5 jaar en heb ik al veel docenten geïnspireerd en getraind. En ik ben nog lang niet klaar! Ieder jaar leer ik meer bij en blijf ik bekijken hoe ik docenten het beste kan helpen om contexten uit bedrijven in hun klas te brengen.

En alhoewel ik zelf altijd een beetje nerd zal blijven, bij deze contexten beperk ik me zeker niet tot alleen de bètavakken – in een bedrijf zijn er toch ook geen losse vakken, daar werkt iedereen samen en zal ook de marketing manager voldoende van de techniek moeten weten om hun producten goed te verkopen. De engineer moet zijn investeringen met een financieel plan kunnen onderbouwen.

Door breder te kijken, kan ik dus altijd genoeg contexten vinden bij bedrijven.

Natuurlijk doe ik dat niet alleen. Bij veel opdrachten en activiteiten werk ik samen met collega’s en organisaties. Daar zul je ook regelmatig iets van terugzien op deze website en bij de activiteiten. De organisaties met wie ik veel samenwerk, staan hieronder.

Partners

Bedrijf in de Klas is een programma dat vanuit verschillende instanties wordt ondersteund:

  • Bedrijf in de Klas is powered by Focus en Passie voor Techniek. Dit betekent, dat we een deel van dit programma uitvoeren.
  • We werken waar mogelijk samen met Jet-Net en Technet – regionale netwerken voor havo/vwo en vmbo dat scholen en bedrijven samenbrengt.
  • Hoebens.nl is mijn overkoepelende bedrijf.