Over Bedrijf in de Klas
Ons team bestaat uit ambitieuze onderwijsontwikkelaars en trainers. Samen ondersteunen we docenten en medewerkers van bedrijven en organisaties bij hun samenwerking. We zetten onze kennis en ervaring in om vanuit alle vakken, op alle niveaus meer verbinding te creëren tussen klaslokaal, werkpraktijk en de wereld om ons heen.
Even voorstellen: Martha Hoebens
“In 2014 begon ik Bedrijf in de Klas, na jarenlange ervaring als docent en subsidieadviseur in het bedrijfsleven. Omdat ik zóveel kansen zag voor beter, effectiever en motiverender praktijkgericht onderwijs. Sindsdien deel ik samen met mijn team kennis, tips, tools en strategieën voor meer verbinding tussen onderwijsprofessionals en bedrijven. Zodat die samenwerking makkelijker, effectiever en leuker wordt. En leerlingen profiteren van betekenisvol onderwijs waar ze écht iets aan hebben.”
“De kloof tussen onderwijs en bedrijfsleven is groot.
Logisch dat je wel een beetje hulp kunt gebruiken!”
Onze formule
Bij alles wat we ontwikkelen is de Bedrijf in de Klas-formule het uitgangspunt. Die begint met een realistisch vraagstuk uit de praktijk. Leerlingen worden uitgenodigd om hun kennis en vaardigheden te combineren en een eigen oplossing te formuleren. Ze ontdekken dat ‘hét juiste antwoord’ niet bestaat, maar er meerdere opties zijn, net als in het bedrijfsleven. Zo worden ze zich bewust van hun eigen keuzes, competenties en drijfveren. En dat helpt om beter onderbouwde keuzes te maken voor stages, studies en hun toekomstige loopbaan.
Tip!
Toolbox als hulpmiddel
De toolbox ‘Van bedrijf tot opdracht’ is speciaal ontwikkeld om via onze formule contextrijke leerervaringen vorm te geven.
Start vandaag nog, op jouw manier
Bedrijf in de Klas biedt verschillende routes naar meer verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven. Je kiest zelf hoe je aan de slag gaat: individueel, met collega’s, vanuit een training of via een gratis opdracht uit onze kennisbank. Het maakt niet uit in welk vak of op welk niveau je lesgeeft, of in welke sector je werkt. Ons aanbod is breed inzetbaar, en draagt positief bij aan de toekomst van leerlingen.
Paul Hulshoff
Projectleider Brainport voor Onderwijs
De afgelopen jaren hebben we veelvuldig samengewerkt met Bedrijf in de Klas. Team Brainport voor Onderwijs organiseerde in samenwerking met Martha/ Bedrijf in de Klas o.a. meerdere Inspiratietours waarbij we onderwijsprofessionals meenamen een bedrijf in. Martha zorgde voor alle organisatie rondom dit bezoek zoals voorbereidende gesprekken met het te bezoeken bedrijf, een gezamenlijke presentatie en inhoudelijke verdieping op de dag zelf.
In de aanpak van Bedrijf in de Klas worden beide partijen begeleid. ‘Hoe ontvang je leerkrachten en leerlingen in je bedrijf’ maar ook ‘hoe bezoek je als leerkracht of leerling een bedrijf’ met als doel deze twee werelden optimaal met elkaar samen te laten werken!
Via het netwerk van scholen in onze regio biedt Brainport voor Onderwijs in samenwerking met Bedrijf in de Klas ook in de toekomst de mogelijkheid om de samenwerking met het bedrijfsleven te verkennen, verdiepen en in te gaan zetten voor het verreiken en invullen van het onderwijs.
Judith de Roy
Woordvoerder/communicatieadviseur Eindhoven Airport
Eindhoven Airport werkt met veel plezier samen met Bedrijf in de Klas bij het gezamenlijk ontwikkelen van lesbrieven voor het onderwijs.
Martha maakte zich de processen van de luchthaven en waar Eindhoven Airport voor staat snel eigen. ‘Het verhaal’ in de lesbrieven ‘vertaalde’ ze in boeiende vraagstukken en opdrachten. Door te denken vanuit de ontvanger en de juiste vragen te stellen, zorgde ze ervoor dat vorm en inhoud aansluiten bij de belevingswereld van de doelgroep.
Ook haar ideeën over de verspreiding en inzet van de lesmaterialen en het gebruik van haar netwerk daarbij hebben bijgedragen aan de meerwaarde van Eindhoven Airport voor het onderwijs.
Joost Meulendijks
Kwaliteitsmedewerker IVO Deurne
Bedrijf in de klas is op het Peellandcollege betrokken bij de ontwikkeling van de Praktijkgericht Havo. Het fijne van Bedrijf in de klas is dat zij zich zowel kunnen richten op de inhoud als op het proces.Wat betreft inhoud zijn er altijd veel praktijkvoorbeelden voorhanden omdat Bedrijf in de klas op veel scholen en in veel netwerken actief is. Deze voorbeelden zijn waardevol om vaak een eerste begin mee te maken. Daarnaast is het fijn dat Bedrijf in de klas de weg weet en in een kwinkslag je weet te verbinden met een andere partner die in hetzelfde thema aan het ontwikkelen is.
Wat betreft proces wordt samen bekeken wat de beste aanvliegroute moet worden om het eindresultaat goed op poten te krijgen. Daarbij kennen zij het onderwijsveld goed en voelen goed aan op welke manier zij de onderwijsvloer moeten betreden. Dat zorgt voor een laagdrempeligheid waarbij Bedrijf in de klas een volwaardige gesprekspartner is voor zowel schoolleiding als docenten.
Partners



