Samenwerken met bedrijven lijkt wel op kwartet…

Samenwerken met bedrijven voor praktijkgericht onderwijs voelt voor veel docenten als een ingewikkeld spel. In dit artikel wordt die samenwerking treffend vergeleken met een kwartetspel. Als docent verzamel je kaarten zoals een passend onderwerp, een geschikt bedrijf, een betekenisvol vraagstuk en de juiste timing. Tegelijk speel je meerdere rollen: docent, onderwijsontwikkelaar, projectmanager en coach.

Het artikel beschrijft duidelijke spelregels. De belangrijkste: jij blijft als docent aan zet, bedrijven hebben geen kant-en-klare opdrachten en jij vertaalt hun vraag naar een werkbare opdracht voor jouw klas. Daarnaast is goede scaffolding essentieel: leerlingen hebben ruimte nodig om te ontdekken, maar ook structuur om niet te verdwalen.

Extra aandacht is er voor de zogenoemde bonuspunten. Die verdien je door bedrijven te ontzorgen, helder te communiceren, afspraken na te komen en ook na afloop contact te houden. Zo ontstaat vertrouwen en bouw je aan duurzame samenwerkingen. De kernboodschap: wie het spel vaker speelt en de regels leert kennen, merkt dat samenwerken met bedrijven niet alleen lukt, maar ook steeds leuker en effectiever wordt.

Nieuwsgierig hoe jij dit spel kunt spelen zonder dat het ingewikkeld wordt Lees dan het volledige artikel in de kennisbank en ontdek hoe samenwerken met bedrijven overzichtelijker, leuker en duurzamer kan worden.

Lees hier het hele artikel

Dit artikel is verschenen in het themanummer NVOX#9 2025 met als thema: Gaming
De_NVOX is het vakblad van de NVON, de Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen.

Nieuwsgierig geworden naar meer?

Onze kennisbank zit bomvol met leuke artikelen. Gratis kennis, voor iedereen toegankelijk!

Meer nieuws artikelen

Nieuwe lesbrief Eindhoven Airport online!

Nieuwe lesbrief over hoe Eindhoven Airport zich beter kan aansluiten op een steeds internationaler wordende regio.
Lees meer

Hoe onderwijs en bedrijfsleven elkaar versterken in de Brainportregio

Met het Docentontwikkelteam bezochten docenten hightechbedrijf ASML, waar ze de impact op de regio ontdekken én leren ze hoe ze bedrijfsbezoeken zelf betekenisvol kunnen inzetten in de klas. Zo ontstaan directe toepassingen voor leerlingen én een structurele verbinding tussen school en bedrijfsleven.
Lees meer

Hoe maak je een ruimte duurzaam?

We hebben een nieuwe lesbrief: ‘Hoe maak je een ruimte duurzaam?’. Leerlingen gaan hierbij aan de slag met duurzaamheid en maken zelf lampjes in een ruimte - zo duurzaam als ze kunnen! Het Varendonck College in Someren testte de lesbrief.
Lees meer

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

*Als jij je gegevens achterlaat, houden we rekening met jouw privacy volgens onze privacy policy.