Het artikel beschrijft duidelijke spelregels. De belangrijkste: jij blijft als docent aan zet, bedrijven hebben geen kant-en-klare opdrachten en jij vertaalt hun vraag naar een werkbare opdracht voor jouw klas. Daarnaast is goede scaffolding essentieel: leerlingen hebben ruimte nodig om te ontdekken, maar ook structuur om niet te verdwalen.
Extra aandacht is er voor de zogenoemde bonuspunten. Die verdien je door bedrijven te ontzorgen, helder te communiceren, afspraken na te komen en ook na afloop contact te houden. Zo ontstaat vertrouwen en bouw je aan duurzame samenwerkingen. De kernboodschap: wie het spel vaker speelt en de regels leert kennen, merkt dat samenwerken met bedrijven niet alleen lukt, maar ook steeds leuker en effectiever wordt.
Nieuwsgierig hoe jij dit spel kunt spelen zonder dat het ingewikkeld wordt Lees dan het volledige artikel in de kennisbank en ontdek hoe samenwerken met bedrijven overzichtelijker, leuker en duurzamer kan worden.
Dit artikel is verschenen in het themanummer NVOX#9 2025 met als thema: Gaming
De_NVOX is het vakblad van de NVON, de Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen.
