Samen op een praktische manier leren bouwen aan contextrijk onderwijs.
Inspirerend lesmateriaal, verhelderende video's, blogs en meer.
Producten die je helpen om verbinding te creëren tussen scholen en bedrijven.
Heb je een vraag, ben je benieuwd wie wij zijn of wil je ons volgen op social media?
Heb je een vraag, neem gerust contact met ons op!
Ben jij als docent op zoek naar meer betekenis in je les? Vandaag heb ik een situatie meegemaakt, waarmee je leerlingen laat zien hoe economie, Nederlands en wiskunde in het echt werken.
Vanmorgen was ik op weg naar een training. Van Deurne naar Zwolle, dus best een eind. Toen ik al een tijdje al file-rijdend op de snelweg zat, knipperde ineens een lampje op mijn dashboard: motor oververhit – stop direct! De stress schoot in mijn lijf – naar de vluchtstrook! Daar aangekomen zocht ik met trillende vingers het nummer van de ANWB op mijn telefoon.
Ah, daar stond het – de telefoon ging over: ‘Dit nummer kost 80 cent per minuut voor het doorverbinden plus de kosten van het nummer dat u belt’. Wat? Doorverbinden? Extra kosten? Gezien de drukte op de weg en het slechte weer kan dat een dure grap worden! Opgehangen. Balen zeg… zo’n link in Google waar je snel op klikt… zo kan ik ook geld verdienen…
Verder gezocht. Op de ANWB-website kon ik een formulier invullen. Terwijl ik de auto voelde schudden bij iedere vrachtwagen die langs raasde, vulde ik de vragen in. Gelukkig belde binnen 2 minuten had ik een dame van de ANWB alarmcentrale aan de telefoon:
‘Staat u veilig?’
‘Ja.’
‘Graag aan de passagierskant uit de auto gaan en achter de auto wachten op hulp.’
Pas daarna begon ze met het uitvragen van gegevens. Ik kon al weer een beetje opgelucht ademhalen. Ik stond veilig en er zou snel iemand komen.
En dan begint het wachten. Ik kreeg trek en moest plassen… maar na een uur was daar eindelijk de sleepwagen. Chauffeur Harry overlegde met de centrale naar welke garage de auto moest. Daar kon ik eindelijk naar het toilet en kreeg ik een kopje warme thee. Ah… ik kwam weer een beetje bij.
Handig, zo’n direct-bel-nummer. Hoe verdien je daar geld mee? Wat moet je daarvoor inregelen? Wat vind je daarvan?
De computer berekent vanuit de situatie en locatie van de auto:
Los van elkaar al mooie casussen, maar bij elkaar nog mooier: welke informatie heeft de computer hiervoor allemaal nodig? Welke algoritmes gebruikt deze? Hoe bepaalt die de kortste routes? Etc.
Bedenk en maak een techniek om een auto veilig mee te verslepen.
De automonteur wist alleen dat mijn auto een melding had gegeven van een oververhitte motor. Wat was er aan de hand? Hij had een prachtig stappenplan in zijn hoofd dat hij stap voor stap afwerkte om dit uit te zoeken. Als dit gebeurt, dan dat.
Zet eens een auto neer voor de leerlingen met een vraag van een klant. Hoe pakken zij dat aan?
Het mooiste is het om deze opdrachten ook te koppelen aan de vacatureteksten: op de website www.werkenbijanwb.nl vind je omschrijvingen van onder andere hulpverleners alarmcentrale, automonteurs en datamanagers. Zo kunnen leerlingen ervaren wat zij interessant vinden aan dit werk en wie aan dat stukje werkt.
Bedrijf in de klas opent je ogen voor contexten en bedrijven. Zo laat je jouw leerlingen ervaren wat ze later kunnen met jouw vak.
Ben jij docent en wil jij ook leren om zo naar de wereld te kijken? Wil jij:
Je bent welkom bij de online training ‘van Bedrijf tot Opdracht’.
Klik hier voor meer informatie over de online training: https://training.bedrijfindeklas.nl/landingspagina-van-bedrijf-tot-opdracht/
Kijk voor meer inspiratie op de website www.bedrijfindeklas.nl.
Na onze trainingen kun je geen theekopje meer zien zonder minstens drie bedrijven en beroepen te noemen die daarbij horen én hier concrete lesideeën bij te hebben. De praktijk in de klas halen wordt daarmee een eitje!
"*" geeft vereiste velden aan
Hieronder zie je de volledige inhoudsopgave van onze kennisbank.
Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te geven. Daarmee kunnen we onthouden wat je eerder hebt bekeken, je voorkeuren opslaan en je informatie laten zien die bij jou past. Zo hoef je niet steeds opnieuw alles in te vullen, vind je sneller wat je zoekt en maken we je bezoek persoonlijker en makkelijker. Sta je cookies toe? Dan werkt onze site optimaal en kun je alles eruit halen wat erin zit. Geef je geen toestemming of trek je deze in, dan kan het zijn dat sommige functies minder goed werken.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.
*Als jij je gegevens achterlaat, houden we rekening met jouw privacy volgens onze privacy policy.