Techniek of Technologie – wat is het nu?

Het is belangrijk dat álle leerlingen daarmee kennis maken. Of ze later bij dat high-tech bedrijf gaan werken of niet, leerlingen moeten tot op zekere hoogte kennis gemaakt hebben met deze techologieën, deze manier van denken en werken. Daarom is het van belang om leerlingen kennis te laten maken met bedrijven zoals ze nu zijn en ze in open opdrachten te leren denken op ieder niveau en bij ieder vak. Heet dat dan techniek of technologie? Daar is ‘men’ nog niet helemaal over uit.
techniek techologie

Het belang van technologie voor iedereen, in ieder vak

We hoeven leerlingen echt niet allemaal op te leiden tot programmeur of techneut. Maar als ze nooit hebben ervaren wat technologie kan doen, lopen ze straks achter de feiten aan. Technologie verandert namelijk niet alleen het werk dat we doen, maar ook hoe we denken, samenwerken en problemen oplossen. Juist dát maakt het zo belangrijk dat ook leerlingen in bijvoorbeeld zorg, horeca of economie in aanraking komen met technologie.

En dat hoeft niet ingewikkeld te zijn. Je kunt leerlingen in de horeca laten nadenken over een slimme bestellijst die zichzelf aanvult. Of leerlingen in de zorg een sensor laten ontwerpen die meet of iemand uit bed is gevallen. Door zulke toepassingen te koppelen aan echte vakken en vraagstukken, gaat technologie leven. Dan wordt het geen vak erbij, maar een verrijking van wat ze al leren.

We zien vaak dat leerlingen extra gemotiveerd raken als ze een opdracht doen waarbij een bedrijf betrokken is. Niet alleen omdat ze dan iets maken dat écht gebruikt kan worden, maar ook omdat ze ineens snappen waar het allemaal voor nodig is. Want dát is precies waar het om draait. Niet of je later in de techniek gaat werken, maar dat je snapt hoe techniek en technologie jouw leven – en werk – gaan beïnvloeden.

De vraag is niet óf, maar hóe je met technologie omgaat

Of je nu automonteur, pedagogisch medewerker, marketingexpert of theatertechnicus wordt: iedereen krijgt ermee te maken. In je werkplek, in de manier waarop je communiceert, plant, organiseert of innoveert. De vraag is dus niet óf, maar hóe je met technologie omgaat.

En ja, dat begint met snuffelen. Uitproberen. Kijken hoe iets werkt. Zelf maken. Fouten maken. En opnieuw proberen. Dat kan met een robotarm, een VR-bril of een simpele lichtsensor. Als leerlingen ontdekken dat techniek niet alleen over bouten en moeren gaat, maar ook over slimme oplossingen, samenwerken, ontwerpen en denken in systemen – dan gaan ze het snappen. Dan worden ze nieuwsgierig. En dat is precies wat we willen.

Dus noem het techniek, technologie, innovatie, digitalisering, automatisering… het maakt niet uit. Zolang we maar zorgen dat álle leerlingen de kans krijgen om ermee in aanraking te komen. Op een manier die past bij hun niveau, hun interesses en hun toekomst.

En laten we eerlijk zijn: een piepende sleutel is niet alleen handig voor mensen die vaak iets kwijt zijn. Het is ook een prachtige aanleiding om met leerlingen in gesprek te gaan over sensoren, programmeren, energieverbruik, privacy, en slimme toepassingen. Alles begint bij verwondering. En daar zit precies de kracht van techniek – of technologie.

Wist je dat we ook trainingen aanbieden?

Na onze trainingen kun je geen theekopje meer zien zonder minstens drie bedrijven en beroepen te noemen die daarbij horen én hier concrete lesideeën bij te hebben. De praktijk in de klas halen wordt daarmee een eitje!

Heb je een vraag?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam*

Meer artikelen

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

*Als jij je gegevens achterlaat, houden we rekening met jouw privacy volgens onze privacy policy.