Techniek en Technologie
Heb je meer ideeën over technologie in bedrijven? Kom je een mooie casus tegen? Laat me dat dan weten.
Webinar onderzoekend & ontwerpend leren met Bedrijf in de Klas
Wil je onderzoekend en ontwerpend leren in jouw (vmbo) klas toepassen? En kun je daar wel wat tips bij gebruiken? In dit webinar laat ik je zien hoe je vanuit een vraagstuk óf vanuit een bedrijf onderzoeks- of ontwerpvragen bedenkt voor en met je leerlingen.
Ook laat ik je kort drie werkvormen zien waarmee je makkelijker uitdagingen van bedrijven mee in jouw klas brengt op een O&O-manier.
De presentatie die ik bij het webinar heb gebruikt vind je hieronder:
van Bedrijf tot Opdracht
Online cursus
In deze online cursus ‘van bedrijf tot opdracht‘ leer je waar je bedrijven kan vinden en hoe je contact legt en houdt. Je duikt in de 7 werelden van techniek, waarbij je de uitdagingen leert herkennen bij bedrijven. Die uitdagingen vertalen we naar reeële, actuele opdrachten voor leerlingen in samenwerking met bedrijven uit de regio.
Het belang van technologie voor iedereen, in ieder vak
Wij kunnen onze leerlingen helpen om een keuze te maken in welke richting zij willen gaan werken door ze kennis te laten maken met werk in verschillende richtingen, ook in de techniek. Voor techniek – of technologie – komt daar nog een extra uitdaging bij kijken. In iedere sector, of het nou de kinderopvang is, een supermarkt of een high-tech bedrijf, zijn de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van technologie en met name automatisering van groot belang.
Het is belangrijk dat álle leerlingen daarmee kennis maken. Of ze later bij dat high-tech bedrijf gaan werken of niet, leerlingen moeten tot op zekere hoogte kennis gemaakt hebben met deze techologieën, deze manier van denken en werken.
Daarom is het van belang om leerlingen kennis te laten maken met bedrijven zoals ze nu zijn en ze in open opdrachten te leren denken op ieder niveau en bij ieder vak.
Heet dat dan techniek of technologie? Daar is ‘men’ nog niet helemaal over uit. Voor mij is het onderscheid dat ‘techniek’ gaat over technieken zoals timmeren, zagen, haken, lijmen etc. Technologie is complexer en automatisering is daar vaak een onlosmakelijk deel van. Dus als je een kastje moet maken om je sleutels op te hangen, is dat techniek. Een sleutel die gaat piepen als ik in mijn handen klap: technologie. En of je nou vaak spullen kwijt bent of niet – met dat soort technologie krijgt iedereen steeds meer te maken.
Tech-gerelateerde blogs van Bedrijf in de Klas
Vind je de tips op deze pagina wel handig? Download dan nu dit ‘Boek vol Bedrijven voor Technologie & Toepassing’.
In dit doosje zit de ‘samenvatting’ van deze tips. Fijn om bij de hand te hebben als je het ‘iets met bedrijven’ vorm aan het geven bent. Je kunt de kaarten (dubbelzijdig!) printen op A4.
De inhoud van het doosje kost €15,-.
Je download het materiaal, waardoor je het digitaal tot je beschikking hebt.
Techniek en technologie met bedrijven op internet
Het bedrijf
Waarom zouden bedrijven eigenlijk met onderwijs samen willen werken?
Bekijk hier de oproep van Paul Hermsen, directeur van Inther Group in Venray. Hij laat duidelijk zien wat zijn bedrijf doet en welke rol techniek daarin speelt.
Het Landelijk Bureau Jet-Net & TechNet helpt honderden bedrijven en scholen die zich sinds 2002 bij het netwerk hebben aangesloten om tot een effectieve samenwerking te komen.
Sinds kort is ook het materiaal van Techniektalent.nu op deze website onder gebracht.
Volgens het Bèta&TechMentality-model zijn er vijf bètatypes die onderling sterk verschillen in hun houding ten aanzien van de bètatechnische wereld en die dus ook elk hun eigen aanpak vergen.
De 7 werelden van techniek laten elk een andere kant van techniek zien. Op deze pagina staan deze werelden beschreven.
7 Werelden van techniek in beeld
Deze korte film geeft een inspirerende kijk op de mogelijkheden van techniek voor jongeren.
Innovatieve ondernemers en kennisinstellingen in Nederland werken samen aan missies: Hoe blijft de zorg betaalbaar en toegankelijk voor iedereen? Wat kunnen we doen tegen klimaatverandering? Hoe zetten we afval om in waardevolle grondstoffen? En hoe blijven we dreigingen tegen onze veiligheid voor?
Superkorte oefeningen om een bedrijfsexcursie of een gastles voor te bereiden tot uitgebreide projecten om vraagstukken van alle kanten (vakken!) te bekijken.
Leerlingen zien dat een vraagstuk nooit maar één oplossingsrichting heeft!