Techniek en Technologie

Op deze pagina vind je een overzicht van waar je techniek of technologie tegenkomt in bedrijven. Het mooie van technologie is dat dit in bijna alle beroepen en dus bij vrijwel alle bedrijven en instellingen tegenwoordig een rol speelt bij het werk.
Heb je meer ideeën over technologie in bedrijven? Kom je een mooie casus tegen? Laat me dat dan weten.

Het belang van technologie voor iedereen, in ieder vak

Wij kunnen onze leerlingen helpen om een keuze te maken in welke richting zij willen gaan werken door ze kennis te laten maken met werk in verschillende richtingen, ook in de techniek. Voor techniek – of technologie – komt daar nog een extra uitdaging bij kijken. In iedere sector, of het nou de kinderopvang is, een supermarkt of een high-tech bedrijf, zijn de razendsnelle ontwikkelingen op het gebied van technologie en met name automatisering  van groot belang.

Het is belangrijk dat álle leerlingen daarmee kennis maken. Of ze later bij dat high-tech bedrijf gaan werken of niet, leerlingen moeten tot op zekere hoogte kennis gemaakt hebben met deze techologieën, deze manier van denken en werken.
Daarom is het van belang om leerlingen kennis te laten maken met bedrijven zoals ze nu zijn en ze in open opdrachten te leren denken op ieder niveau en bij ieder vak.

Heet dat dan techniek of technologie? Daar is ‘men’ nog niet helemaal over uit. Voor mij is het onderscheid dat ‘techniek’ gaat over technieken zoals timmeren, zagen, haken, lijmen etc. Technologie is complexer en automatisering is daar vaak een onlosmakelijk deel van. Dus als je een kastje moet maken om je sleutels op te hangen, is dat techniek. Een sleutel die gaat piepen als ik in mijn handen klap: technologie. En of je nou vaak spullen kwijt bent of niet – met dat soort technologie krijgt iedereen steeds meer te maken.

Techniek/technologie en open vragen in de klas

Bedenk met behulp van de vragen van de poster wat het bedrijf doet en hoe.

Op de pagina van de Young Talent Tour /MBO on Tech Tour 2019 staat voor meer dan 20 bedrijven deze poster uitgewerkt.

Welke vraagstukken komen daarbij kijken? Een aantal vraagstukken komen bij ieder bedrijf terug, maar in bepaalde sectoren gelden extra vraagstukken, rondom veiligheid van de producten bijvoorbeeld.

Hoe ga je met je leerlingen aan zo’n vraagstukken werken? Wat laat je ze doen?

Maak het voor leerlingen niet te groot, maar wel reëel. Kijk onder verbreding voor voorbeelden van lesactiviteiten.

Hoe werk je met open vragen in de klas?

Door deze vraagstukken in je techniekles in te zetten, laat je leerlingen zien hoe ze techniek kunnen inzetten om in het dagelijkse leven vragen op te lossen.

Gebruik deze poster om zelf, met collega’s of met leerlingen vragen te formuleren rondom een bepaald vraagstuk.

Ga met collega’s en/of met leerlingen na welke activiteiten je kunt doen in én buiten de klas om het antwoord op de vragen te vinden. 

Drie voorbeelden rondom de context ‘de afvalophaal kalender’:

  • een gesloten opgave uit een lesboek
  • een open opgave vanuit de eigen omgeving
  • een open opgave vanuit een bedrijf

Maak er een open vraag van!

Voorbeelden van werkvormen voor

  • 5 minuten
  • 1 lesuur
  • een praktische opdracht
  • een vakoverstijgend project
  • een sector-/profielwerkstuk

Vind je de tips op deze pagina wel handig? Download dan nu dit ‘Boek vol Bedrijven voor Technologie & Toepassing’.

In dit doosje zit de ‘samenvatting’ van deze tips. Fijn om bij de hand te hebben als je het ‘iets met bedrijven’ vorm aan het geven bent. Je kunt de kaarten (dubbelzijdig!) printen op A4.

De inhoud van het doosje kost €15,-.
Je download het materiaal, waardoor je het digitaal tot je beschikking hebt.

Techniek en technologie met bedrijven op internet

Het bedrijf

Waarom zouden bedrijven eigenlijk met onderwijs samen willen werken?
Bekijk hier de oproep van Paul Hermsen, directeur van Inther Group in Venray. Hij laat duidelijk zien wat zijn bedrijf doet en welke rol techniek daarin speelt.

Het Landelijk Bureau Jet-Net & TechNet helpt honderden bedrijven en scholen die zich sinds 2002 bij het netwerk hebben aangesloten om tot een effectieve samenwerking te komen. 

Sinds kort is ook het materiaal van Techniektalent.nu op deze website onder gebracht.

Schooltv heeft allerlei videomateriaal over waar techniek voor wordt gebruikt. Gesorteerd op sector, profiel en leeftijd is er voor iedere ‘waarom moet ik dit kennen’- vraag wel een fragment te vinden. 

Volgens het Bèta&TechMentality-model zijn er vijf bètatypes die onderling sterk verschillen in hun houding ten aanzien van de bètatechnische wereld en die dus ook elk hun eigen aanpak vergen.

De 7 werelden van techniek laten elk een andere kant van techniek zien. Op deze pagina staan deze werelden beschreven. 

7 Werelden van techniek in beeld

Deze korte film geeft een inspirerende kijk op de mogelijkheden van techniek voor jongeren.

Innovatieve ondernemers en kennisinstellingen in Nederland werken samen aan missies: Hoe blijft de zorg betaalbaar en toegankelijk voor iedereen? Wat kunnen we doen tegen klimaatverandering? Hoe zetten we afval om in waardevolle grondstoffen? En hoe blijven we dreigingen tegen onze veiligheid voor? 

Superkorte oefeningen om een bedrijfsexcursie of een gastles voor te bereiden tot uitgebreide projecten om vraagstukken van alle kanten (vakken!) te bekijken.
Leerlingen zien dat een vraagstuk nooit maar één oplossingsrichting heeft!

‘Ik wil graag ‘iets’ met bedrijven, maar hoe?’
Met de tips en het stappenplan uit deze praktische wegwijzer is contact met bedrijven een eitje.

Tech-gerelateerde blogs van Bedrijf in de Klas

Verpakkingsstress

Verpakkingsstress

Gisteravond wilde ik makkelijk en lekker koken. Ik had kip tandoori gehaald, zo’n kant-en-klaar aluminium schaaltje dat je zo in de oven kunt zetten. Je hoeft alleen maar even het plasticje eraf te halen. Alleen maar even? Na 10 minuten prutsen had ik nog steeds niet...

Babyvoeding

Babyvoeding

Alhoewel mijn kinderen inmiddels vijf en zeven zijn, blijft babyvoeding mij intrigeren. Vooral bij de ‘eerste hapjes’ is er keuze te over. Wat mij dan weer opvalt, is dat op alle potjes babyvoeding staat vermeld ‘bevat geen zout en suiker!’ Maar waarom is dat...

Duurzame chocolade

Duurzame chocolade

Afgelopen zomer was het weer flink warm. Heerlijk in de schaduw zaten we buiten met de kinderen te lunchen. Ineens hoorde ik links van me: “ieuw – deze hagelslag is vies!”. Verbaasd keek ik opzij – de hagelslag op de cracker van mijn dochter was wit uitgeslagen. Nadat...

Bloedprikken

Bloedprikken

Vanmorgen moest ik bloedprikken. Het fascineert me altijd hoe mooi de buisjes bloed vollopen door de onderdruk in die buisjes. En dat er dan geen druppel knoeit bij het wisselen. Sterk staaltje natuurkundig vernuft! Gelukkig leiden deze mijmeringen me ook af van het...

Hogere orde denkopdrachten

Hogere orde denkopdrachten

Hoe kun je in de klas makkelijker hogere orde denkopdrachten toepassen? Een mogelijkheid hiervoor is om leerlingen zelf aan het werk te zetten met vraagstukken…

‘s avonds besteld, ‘s morgens in huis

‘s avonds besteld, ‘s morgens in huis

December is voor veel winkels een drukke tijd. Maar de meeste pakjes worden tegenwoordig via internet besteld. Doe je dat via AliExpress, dan moet je soms wel 6 weken wachten. Maar gelukkig zijn er tegenwoordig ook websites waar je jouw pakje kunt bestellen en die het...

Waar vind ik een (technisch) bedrijf?

Waar vind ik een (technisch) bedrijf?

Technische bedrijven werken – vanwege de dreigende tekorten aan werknemers – al veel samen met onderwijs. Daar kun je ook vanuit andere vakken gebruik van maken. Ieder technisch bedrijf heeft immers ook een afdeling HRM, financiën etc.

Zelfrijdende vrachtwagens – kan dat?

Zelfrijdende vrachtwagens – kan dat?

Wat doet een vrachtwagen eigenlijk? Wat versta jij onder ‘rijden zonder chauffeur’? En waarom zou je een vrachtwagen zonder chauffeur willen laten rijden?

Glijbaan met uitdaging

Glijbaan met uitdaging

Op onze camping hebben ze de - vrij eenvoudige - glijbaan van het zwembad tot een uitdaging gemaakt door hier een timer boven te hangen. Hoe lang doe jij erover?!  Vraag aan leerlingen eens wat zij kunnen verzinnen om een glijbaan (of ander speeltoestel) uitdagender...