Dit kan als een groot, vakoverstijgend project in een project in een projectweek, maar ook vanuit één vak. Heb je niet zoveel tijd? Help je leerlingen dan door zelf te laten zien hoeveel vragen eigenlijk komen kijken bij een ingewikkeld vraagstuk als duurzaamheid.
Met het vraagstuk ‘hoe maak je duurzaam plastic?’ laat je leerlingen kennis maken met afwegingen en keuzes die bedrijven en overheid maken rondom dit duurzaamheidsvraagstuk. Op dit vraagstuk is geen éénduidige antwoord te geven. Door met open vragen aan de slag te gaan, maken leerlingen hun eigen keuzes. Wat vinden zij belangrijk? Welke vraag spreekt hen het meeste aan?
Een uitgebreid project kan er als volgt uitzien:
- Start met een kick-off om de interesse van leerlingen te wekken
- Activeer hun voorkennis door de ‘stand van zaken’ rondom het vraagstuk te vertellen
- Laat leerlingen zoveel mogelijk vragen bedenken rondom het centrale vraagstuk in verschillende categorieën
- Leerlingen kiezen één van de categorieën om aan te werken
- Binnen de categorie werken zij aan een activiteit om een vraag die hoort bij het centrale vraagstuk op te lossen
- Zij presenteren hun antwoord op die vraag aan de klas op een manier die bij hun vraag past.


