Hoe maak je duurzaam plastic?

In dit artikel lees je meer over het vraagstuk van bioplastic en de verwarring rondom het juiste afvalbeheer. Met praktische tips en achtergrondinformatie biedt dit artikel handvatten voor het werken met leerlingen over het thema ‘hoe maak je duurzaam plastic?’.

Bioplastics

In een vorige NVOX verbaasde Marianne Offereins zich over bioplastic dat niet in de groenbak mag. Mij blijft het ook fascineren – hoe zit dat nou met bioplastic? Met al die logo’s? En in welke afvalbak hoort het? In dit artikel geef ik achtergrond informatie over het vraagstuk ‘hoe maak je duurzaam plastic?’ met tips over hoe je hier met leerlingen aan kunt werken. 

Lees hier het hele artikel

Dit artikel is verschenen in NVOX#6 2020.
De NVOX is het vakblad van de NVON, de Nederlandse Vereniging voor het Onderwijs in de Natuurwetenschappen.

Duurzaam plastic in de les

Vanuit Bedrijf in de Klas heb ik samen met Chantal Baselier van het Peelland College in Deurne de (scheikunde) opdrachten gemaakt rondom het vraagstuk ‘hoe maak je duurzaam plastic?’ De onderwerpen en de lestips komen uit dit lesmateriaal.
Met de tips op deze pagina kun je met wat eigen inbreng al prima met je leerlingen aan het werk.
Bij veel vakken besteden we aandacht aan duurzaamheid. Terecht – we kunnen onze wereld alleen prettig houden voor toekomstige generaties als we er zuinig mee omgaan. Maar hoe zorg je dat leerlingen zelf een mening vormen over de kwesties waar ook de geleerden het niet over eens zijn? Dat kan door de leerlingen met open vragen te laten werken. Door ze zelf een vraag te laten kiezen die bij ze past en ze uit te dagen hier van verschillende kanten naar te laten kijken.

Dit kan als een groot, vakoverstijgend project in een project in een projectweek, maar ook vanuit één vak. Heb je niet zoveel tijd? Help je leerlingen dan door zelf te laten zien hoeveel vragen eigenlijk komen kijken bij een ingewikkeld vraagstuk als duurzaamheid.

Met het vraagstuk ‘hoe maak je duurzaam plastic?’ laat je leerlingen kennis maken met afwegingen en keuzes die bedrijven en overheid maken rondom dit duurzaamheidsvraagstuk. Op dit vraagstuk is geen éénduidige antwoord te geven. Door met open vragen aan de slag te gaan, maken leerlingen hun eigen keuzes. Wat vinden zij belangrijk? Welke vraag spreekt hen het meeste aan? 

Een uitgebreid project kan er als volgt uitzien: 

  • Start met een kick-off om de interesse van leerlingen te wekken
  • Activeer hun voorkennis door de ‘stand van zaken’ rondom het vraagstuk te vertellen
  • Laat leerlingen zoveel mogelijk vragen bedenken rondom het centrale vraagstuk in verschillende categorieën
  • Leerlingen kiezen één van de categorieën om aan te werken
  • Binnen de categorie werken zij aan een activiteit om een vraag die hoort bij het centrale vraagstuk op te lossen
  • Zij presenteren hun antwoord op die vraag aan de klas op een manier die bij hun vraag past.

 

Wist je dat we ook trainingen aanbieden?

Na onze trainingen kun je geen theekopje meer zien zonder minstens drie bedrijven en beroepen te noemen die daarbij horen én hier concrete lesideeën bij te hebben. De praktijk in de klas halen wordt daarmee een eitje!

Heb je een vraag?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam*

Meer artikelen

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

*Als jij je gegevens achterlaat, houden we rekening met jouw privacy volgens onze privacy policy.