Samen op een praktische manier leren bouwen aan contextrijk onderwijs.
Inspirerend lesmateriaal, verhelderende video's, blogs en meer.
Producten die je helpen om verbinding te creëren tussen scholen en bedrijven.
Heb je een vraag, ben je benieuwd wie wij zijn of wil je ons volgen op social media?
Heb je een vraag, neem gerust contact met ons op!
Onderstaand artikel schreef ik vanuit Bedrijf in de Klas voor de onderwijsblog “Onderwijs van Morgen” van Malmberg.
Steeds meer scholen willen graag het bedrijfsleven bij het onderwijs betrekken, ze willen ‘iets met bedrijven’ in de klas. Het kan leerlingen meer betekenis geven aan wat ze leren en ze doen beseffen waarom een vak er toe doet. Daarnaast kunnen opdrachten in samenwerking met bedrijven jongeren een beter beeld geven van waar ze later zouden willen werken. Ook 21st century skills komen in een project met een externe partijen al gauw aan bod.
Ondanks deze wens is het voor veel docenten nieuw. Als je zelf weinig ervaring hebt in het bedrijfsleven, is het lastig om daar in je onderwijs iets mee te doen. Ondertussen weet jij wel het beste hoe je jouw leerlingen kunt aanspreken. Wat bij de lesstof past en het niveau van jouw klas. Het werkt dan ook het beste om samen met het bedrijf een opdracht voor jouw leerlingen te verzinnen. Daarover lees je meer in dit artikel.
Om een goede opdracht te bedenken, hoef je ‘alleen maar’ de juiste vragen te stellen. Of je nu start vanuit een bedrijf, onderwerp of een specifiek vraagstuk: bepaalde vragen kun je altijd stellen. Neem het vak natuurkunde als voorbeeld: Hoe was het vroeger? Hoe is het nu en hoe gaat dit in de toekomst? Of wat is technisch of chemisch nodig? Of hoe gaat dit in andere landen? Hoe duurzaam is dit? Deze vragen helpen je om jouw vak te koppelen aan een (vraagstuk in) een bedrijf en leerlingen leren de samenhang tussen verschillende vakken te zien. Mocht je net een leerling in jouw natuurkundeles hebben die best technisch is maar eigenlijk vooral interesse heeft in economie, dan laat je met deze vragen prachtig zien waar deze vakken elkaar raken. Een koppeling met loopbaanoriëntatie is op deze manier dan ook goed te maken.
Als je leerlingen wilt laten kennismaken met bedrijven dan kun je het ‘t beste klein houden. Stel, je wilt in de scheikundeles verf maken. Dan zet je het vraagstuk ‘hoe maak je de beste verf?’ centraal. Maar waar moet je dan aan denken? Door leerlingen eerst verschillend tussen verfsoorten te laten zoeken, krijgen zij een idee van de keuzes die een bedrijf maakt bij de ontwikkeling ervan. Als je daarna vraagt waar hun beste verf aan moet voldoen, kunnen zij makkelijker eisen voor die verf te bedenken en die omzetten in een concreet recept.
Wil je meer diepgang? Laat leerlingen dan verfkwaliteit testen. Voor een vmbo-klas is een ‘beter/slechter’ onderzoek misschien al voldoende. Is dit voor jouw leerlingen te eenvoudig en heb je meer tijd? Vraag dan om de droogtijd op een schaal van 1 tot 10 te waarderen. Of om hier een formule voor op te stellen, bijv. voor de dikte van de verf ten opzichte van de droogtijd. Zo breid je het vraagstuk uit tot een vakoverstijgend project of profielwerkstuk.
Als je er de tijd en de gelegenheid voor hebt, leent een dergelijk vraagstuk zich ook goed om bij een verffabriek op bezoek te gaan of een schilder uit te nodigen om te vertellen over verfsoorten. Reken maar dat de leerlingen dan geïnteresseerd zijn. Door het stellen van vragen te koppelen aan eenvoudige opdrachten, wordt het een stuk laagdrempeliger om ‘iets met een bedrijf’ in de klas te doen en leerlingen zo te laten ervaren waar zij later graag een bijdrage willen leveren. ‘Bedrijf in de klas’ heeft hier al meer dan 10 jaar mee en wij helpen je graag met deze vragen.
Na onze trainingen kun je geen theekopje meer zien zonder minstens drie bedrijven en beroepen te noemen die daarbij horen én hier concrete lesideeën bij te hebben. De praktijk in de klas halen wordt daarmee een eitje!
"*" geeft vereiste velden aan
Hieronder zie je de volledige inhoudsopgave van onze kennisbank.
Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te geven. Daarmee kunnen we onthouden wat je eerder hebt bekeken, je voorkeuren opslaan en je informatie laten zien die bij jou past. Zo hoef je niet steeds opnieuw alles in te vullen, vind je sneller wat je zoekt en maken we je bezoek persoonlijker en makkelijker. Sta je cookies toe? Dan werkt onze site optimaal en kun je alles eruit halen wat erin zit. Geef je geen toestemming of trek je deze in, dan kan het zijn dat sommige functies minder goed werken.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.
*Als jij je gegevens achterlaat, houden we rekening met jouw privacy volgens onze privacy policy.