Samen op een praktische manier leren bouwen aan contextrijk onderwijs.
Inspirerend lesmateriaal, verhelderende video's, blogs en meer.
Producten die je helpen om verbinding te creëren tussen scholen en bedrijven.
Heb je een vraag, ben je benieuwd wie wij zijn of wil je ons volgen op social media?
Heb je een vraag, neem gerust contact met ons op!
Gelukkig is hier wel een lijn in te ontdekken. De Nederlandse overheid heeft negen ‘topsectoren’ vastgelegd. Sectoren waar wij in Nederland goed in zijn.
Op de website www.topsectoren.nl kun je naar de pagina’s toe waar vanuit de verschillende topsectoren wordt aangegeven met welke ontwikkelingen zij bezig zijn.
Bedrijven waarin producten gemaakt of bewerkt worden zijn vaak met de volgende ontwikkelingen bezig:
In alle bedrijven waar iets wordt gemaakt of bewerkt, ontstaat afval. Ook gebruiken zij energie. Onze overheid heeft allerlei regels opgesteld waaraan een bedrijf moet voldoen om met zorg met ons milieu om te gaan. Deze regels veranderen eens in de zoveel tijd, waardoor dit voor bedrijven een continue stroom van ontwikkeltrajecten oplevert.
Voorbeelden van deze wetgeving:
REACH is een Europese verordening over de productie van en handel in chemische stoffen. Het beschrijft waar bedrijven en overheden zich aan moeten houden. REACH staat voor: Registratie, Evaluatie, Autorisatie en restrictie van Chemische stoffen. Deze verordening geldt voor alle landen van de Europese Unie.
Producenten en importeurs van chemische stoffen moeten alle stoffen registreren die ze produceren of importeren. Deze plicht geldt alleen voor stoffen waarvan minimaal 1000 kilo per jaar wordt geproduceerd of geïmporteerd. Uiterlijk in 2018 moeten alle stoffen geregistreerd staan. Bij de registratie moet de producent of importeur onder meer aangeven of de stof schadelijk is. Ook moet hij vermelden hoe een gebruiker er veilig mee om kan gaan.
Kortweg betekent dit, dat ieder bedrijf dat iets met chemische stoffen doet (dus ook een printplatenfabriek die componenten op zijn platen lijmt) moet kunnen garanderen dat ze goed met hun chemicaliën omgaan.
REACH kan verboden of beperkingen opleggen aan de productie, het gebruik of de invoer van bepaalde schadelijke stoffen. Alle chemische stoffen vallen onder REACH, op een paar uitzonderingen na zoals radioactieve stoffen, afvalstoffen en bestrijdingsmiddelen. Hiervoor geldt andere wetgeving. Stoffen die zijn verwerkt in mengsels (verf en lijm) vallen ook onder REACH.
REACH stelt ook regels voor stoffen in voorwerpen, zoals speelgoed of huishoudelijke apparaten. Zo moeten bedrijven aan hun afnemers doorgeven als er zeer zorgwekkende stoffen in hun producten zitten.
Lees meer op deze pagina van de rijksoverheid.
Om de CO2-emissie van Nederland omlaag te brengen, hebben overheden afgesproken om bedrijven (grootgebruikers, zoals de chemische industrie) te laten betalen voor hun CO2-uitstoot.
Het verlagen van de CO2-uitstoot is daarom bij alle bedrijven die aan de CO2-emissienorm moeten voldoen een goede reden om hun processen op dat gebied efficiënter te maken.
Patenten kunnen voor bedrijven een belangrijke bron van ontwikkeling zijn. Zij kunnen producten of processen ontwikkelen waarvoor ze een patent aanvragen – het moet dan aantoonbaar voldoende vernieuwend zijn. Of als een andere partij eerder was, dan kan het zijn dat het bedrijf de patenten juist wil omzeilen.
Na een aantal jaar (voor de meeste producten 20 jaar, maar hier zijn uitzonderingen op) verlopen patenten. Dan zijn concurrerende bedrijven er vaak als de kippen bij om met jouw product aan de haal te gaan. Dit zie je bijvoorbeeld goed bij Lego – hiervan is het patent in 2010 verlopen. Inmiddels liggen alternatieven zoals BanBao, Sluban, Cobi en Mega Blocks in de winkel. Maar dat het zo makkelijk nog niet is om het origineel na te maken, blijkt wel uit de review op deze website. De blokjes passen minder goed, de kleuren zijn minder helder en uit mijn eigen ervaring blijkt dat de bouw-instructies ook minder makkelijk te volgen zijn.
Welke ontwikkelingen in bedrijven plaatsvinden die een ‘alternatief’ voor een A-merk produceren, kun je met leerlingen heel goed onderzoeken met de Bedrijf in de Klas opdracht ‘zoek de 10 verschillen’.
Een aantal ontwikkelingen spelen vrijwel altijd, binnen ieder bedrijf. Dit gaat om ontwikkelingen in producten én processen. Het gaat hierbij onder andere om:
Omdat deze aspecten zo vaak een rol spelen in bedrijven, houden zij bij het ontwerpen van hun producten bijvoorbeeld al rekening hiermee. Hierop is de ontwerpmethodiek ‘Design for X’ gebaseerd.
Design for X staat voor Design for Excellence. Dit is een ontwerpmethodiek waarmee je bij het ontwerpen van je product al rekening houdt met verschillende aspecten. De X kan ook door bepaalde waarden worden ingevuld:
Dit zijn voorbeelden die vooral in de maakindustrie een rol spelen. Maar breder bestaat ook:
Dit is al een hele lijst, en dan heb je Design for environment, design for aesthetics, design for environment etc nog niet gehad.
Een mooi overzicht, wel in het Engels van deze ‘DfX-methodiek’ staat op deze pagina van wikipedia.
Bij een bedrijf werken ze niet allemaal heel bewust met deze methodiek. Maar je kunt altijd vragen – waar houden jullie bij het ontwerp van jullie product of proces rekening mee?
Na onze trainingen kun je geen theekopje meer zien zonder minstens drie bedrijven en beroepen te noemen die daarbij horen én hier concrete lesideeën bij te hebben. De praktijk in de klas halen wordt daarmee een eitje!
"*" geeft vereiste velden aan
Hieronder zie je de volledige inhoudsopgave van onze kennisbank.
Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te geven. Daarmee kunnen we onthouden wat je eerder hebt bekeken, je voorkeuren opslaan en je informatie laten zien die bij jou past. Zo hoef je niet steeds opnieuw alles in te vullen, vind je sneller wat je zoekt en maken we je bezoek persoonlijker en makkelijker. Sta je cookies toe? Dan werkt onze site optimaal en kun je alles eruit halen wat erin zit. Geef je geen toestemming of trek je deze in, dan kan het zijn dat sommige functies minder goed werken.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.
*Als jij je gegevens achterlaat, houden we rekening met jouw privacy volgens onze privacy policy.