Samen op een praktische manier leren bouwen aan contextrijk onderwijs.
Inspirerend lesmateriaal, verhelderende video's, blogs en meer.
Producten die je helpen om verbinding te creëren tussen scholen en bedrijven.
Heb je een vraag, ben je benieuwd wie wij zijn of wil je ons volgen op social media?
Heb je een vraag, neem gerust contact met ons op!

Je gaat niet de hele school in één dag veranderen. Begin dus met je collega’s met wie dat misschien wel lukt. Deze hoeven niet in jouw eigen team of sectie te zitten, maar ze moeten vooral zin en ruimte hebben om ‘iets anders’ te doen. En jij moet graag met ze samen willen werken.
Veel docenten denken dat ‘iets met bedrijven’ veel tijd kost. In deze opzet ga je laten zien dat je het ook klein kunt houden.
Mocht je toevallig voor een projectweek iets moeten bedenken, dan kan dat natuurlijk ook – maar dan verander je veel in één keer zonder dat andere docenten weten waar jij heen wil.
Kunnen jullie dit ene uur voor dezelfde klas vrijmaken? Mooi! dan heb je al het dubbele aantal uur om met één opdracht bezig te zijn.
Begin dus klein

Bespreek met je collega’s dat je wil onderzoeken of het lukt bij één vraagstuk verschillende vakken te betrekken. Bij dit vraagstuk betrekken jullie een bedrijf. Maar dat kun jij doen – jouw collega’s kunnen daar vanuit hun vak op meeliften.
Leerlingen kunnen door zo’n bedrijfsvraagstuk onderzoeken welk van deze vakken of richtingen hen het beste aanspreekt. Ook zien ze de samenhang tussen de vakken beter en zien ze op welke wijze het vak bijdraagt aan het oplossen van vraagstukken in de maatschappij.

Oké. Doen ze nog mee? Doe jij nog mee?
Mooi! Dan kunnen jullie nu plannen gaan maken.
Samenwerken vanuit verschillende vakken aan één maatschappelijk- of bedrijfsvraagstuk kan op veel manieren. Zelf ben ik er een groot voorstander van om leerlingen zelf te laten ontdekken welke vragen zij hebben bij een bepaald thema. Maar daar heb je wel een goed vraagstuk voor nodig dat uitnodigt tot verder denken én dat bij jullie past.
Voorbeeld van een vraagstuk zie je hieronder:
Als je een vraagstuk hebt gekozen dat bij jullie en bij je leerlingen past, ga je op zoek naar de vragen bij dit vraagstuk vanuit jouw vak.
Regels:
Het idee is dat jullie leerlingen dit straks zelf ook doen, maar het helpt als je dit zelf al een keer hebt gedaan.
Ter inspiratie
Voor de vraagstukken rond babyvoeding en vrachtwagens heb ik voorbeeld vragen uitgewerkt.
Verdiepingsvragen vanuit verschillende vakken vind je hier.
Heb je voldoende vragen rondom het centrale vraagstuk opgeschreven?
Schrijf dan bij iedere vraag een lesactiviteit op waarmee leerlingen het antwoord op de vraag kunnen achterhalen.
Denk hierbij aan activiteiten die in de klas kunnen en aan activiteiten buiten de klas. Noem activiteiten die leerlingen zelf kunnen doen en activiteiten waarbij je iemand ‘van buiten’ bij betrekt.
Ook hierbij geldt de regel: jatten mag.
Voorbeelden van lesactiviteiten die niet vakinhoudelijk zijn, maar de leerlingen wel kennis helpen om te ervaren welke ontwikkelingen plaatsvinden aan een product of welke uitdagingen een bedrijf tegenkomt vind je hier of alles daartussenin.
Wat je doet, is aan jou. En aan jullie groep om dit af te stemmen omdat het voor de leerlingen wel interessant is als er wat variatie in de les-activiteiten zit.
Maar wat je ook doet – door een maatschappelijk of bedrijfsvraagstuk centraal te stellen, werk je vakoverstijgend met leerlingen en laat je zien welke waarde jouw vak in ons leven heeft.
Ik ben heel benieuwd of en hoe dit bij jullie werkt – laat het me vooral weten als jullie op deze manier een opdracht hebben aangepakt via e-mail.
Na onze trainingen kun je geen theekopje meer zien zonder minstens drie bedrijven en beroepen te noemen die daarbij horen én hier concrete lesideeën bij te hebben. De praktijk in de klas halen wordt daarmee een eitje!
Hieronder zie je de volledige inhoudsopgave van onze kennisbank.
Wij gebruiken cookies om je de beste ervaring op onze website te geven. Daarmee kunnen we onthouden wat je eerder hebt bekeken, je voorkeuren opslaan en je informatie laten zien die bij jou past. Zo hoef je niet steeds opnieuw alles in te vullen, vind je sneller wat je zoekt en maken we je bezoek persoonlijker en makkelijker. Sta je cookies toe? Dan werkt onze site optimaal en kun je alles eruit halen wat erin zit. Geef je geen toestemming of trek je deze in, dan kan het zijn dat sommige functies minder goed werken.

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.
*Als jij je gegevens achterlaat, houden we rekening met jouw privacy volgens onze privacy policy.