Selecteer een pagina
Als een ‘bedrijf’ samenwerkt met ‘de school’, werkt er altijd íemand van het bedrijf samen met íemand van school.

Om prettig met mensen samen te werken, helpt het om te begrijpen wat de mensen met wie je spreekt bezig houdt – wat is hun rol in het bedrijf? Waar houden zij zich mee bezig?

En – als je een ‘bedrijf’ belt – bij wie geef je dan welke boodschap? Bij de receptie interesseert het ze niks dat jij je leerlingen wil laten zien hoe een goede las wordt gelegd… die willen gewoon weten naar wie ze je moeten doorverbinden. 

 Hieronder daarom een overzicht van de meest voorkomende functies in bedrijven en – heel globaal – wat hun taak is in een bedrijf.

CEO ofwel directeur

Wie is dat?
CEO betekent Chief Executive Officer. Ook wel de (eind)baas, directeur, eigenaar etc.

Bij een groot bedrijf is de CEO vaak één in een lijn van meer mensen. Hij/zij is een zeer ervaren manager die zijn/haar sporen heeft verdiend. Hij of zij draagt de eindverantwoordelijkheid voor het bestuur van de onderneming. 

Bij een klein bedrijf is de CEO of – vaker – directeur – vaak degene die het bedrijf heeft opgericht. Of als het een familiebedrijf is, dan heeft zijn/haar vader of moeder of oom/tante dat gedaan. Ze zijn vaak heel trots op hun bedrijf!

Wat zeg je?
Bij een groot bedrijf is er maar weinig kans dat je hem of haar te spreken krijgt. Mocht dat wel lukken, wees dan vooral beleefd en toon interesse. Vertel het brede verhaal: waarom is het in het algemeen in het belang dat leerlingen kennis maken met bedrijven. Je waardeert het enorm dat (of als) zijn/haar bedrijf zich inzet om leerlingen te enthousiasmeren voor techniek (of een andere branche).

Bij een klein bedrijf staat de directeur dichter bij zijn mensen. De kans dat je hem of haar ziet is daardoor veel groter. Vaak is bij een klein bedrijf de directeur ook de oprichter en is betrokken bij de regio. Vertel dus hoe prachtig je zijn/haar bedrijf vindt.

Wat kan hij of zij voor je doen?
De CEO/directeur kan een goed woordje voor je doen bij zijn werknemers. En hij kan je in contact brengen met iemand in de organisatie die jou weer verder kan helpen.

Met een beetje mazzel wil de directeur van een klein bedrijf zelf een bijdrage leveren. Dit levert vaak hele enthousiaste en ‘echte’ verhalen op! Verder kent de directeur van een klein bedrijf zijn mensen goed en kan je in contact brengen met iemand die je zoekt.

Sales

Wie is dat?
De afdeling sales of verkoop wordt geleid door de ‘directeur sales’ of ‘sales manager’. Zij zijn verantwoordelijk voor het verkopen van hun producten.

Naast de sales managers heb je ook sales engineers – dit zijn techneuten die meewerken in de sales omdat zij goed op de hoogte zijn van de technische specificaties en mogelijkheden van hun producten.

De afdeling sales is soms geïntegreerd met of werkt veel samen met de afdeling marketing en bekijkt zo wat de marktvraag is en hoe zij het product het beste in de markt kunnen zetten.

Wat zeg je?
Een salesmanager of -medewerker gaat natuurlijk vertellen hoe goed hun product is. Zij kunnen dus ook heel goed de ‘unique selling points’ vertellen van hun product. Je kunt vragen welke klanten zij hebben en met wat voor soort vragen zij komen.

Als je iemand van sales spreekt, dan zijn hun producten dus GOED!

Wat kan hij/zij voor je doen?
Bij de afdeling sales en marketing is vaak weinig spectaculairs te zien – je ziet alleen een kantoorruimte met mensen in pak achter een laptop. Wel kunnen sales en marketing personen goed een gastles geven. Over het bedrijf en het product dat ze verkopen, maar ook over wat hun werk inhoud en hoe zij bepaalde keuzes maken.

Vanuit sales en marketing zouden mensen ook kunnen meekijken met producten die leerlingen maken en meedenken of daar vraag naar is in de markt.

 

Finance

Wie is dat?
De afdeling finance, vaak geleid door een CFO (Chief Financial Officer), beheert de financiën van een bedrijf. Dit omvat budgettering, boekhouding, financiële rapportage en vaak ook risicomanagement.

Wat zeg je?
Vraag naar de financiële uitdagingen waar het bedrijf mee te maken heeft en hoe zij budgetten beheren voor nieuwe projecten of investeringen. Dit kan interessante inzichten geven over hoe bedrijven beslissingen nemen op basis van financiële overwegingen.

Wat kan hij/zij voor je doen?
De finance afdeling kan inzicht geven in het belang van budgetbeheer en financiële planning. Ze kunnen ook praktijkvoorbeelden delen over financieel management binnen het bedrijf, wat nuttig kan zijn voor leerlingen die economie of bedrijfskunde studeren.

Operations

Wie is dat?
De operations afdeling zorgt ervoor dat de dagelijkse activiteiten van het bedrijf soepel verlopen. Dit kan productie, voorraadbeheer, kwaliteitscontrole en meer omvatten. De leiding is vaak in handen van een COO (Chief Operating Officer).

Wat zeg je?
Je kunt vragen hoe het bedrijf zijn operationele efficiëntie waarborgt en welke strategieën worden gebruikt om de productiviteit te verhogen en kosten te verlagen.

Wat kan hij/zij voor je doen?
Een COO of operations manager kan leerlingen meenemen achter de schermen om te laten zien hoe producten worden gemaakt of diensten worden uitgevoerd. Dit kan zeer verrijkend zijn voor techniek- of bedrijfskundelessen.

 

Engineering

Wie is dat?
De engineering afdeling is verantwoordelijk voor het ontwerp en de ontwikkeling van producten. Ingenieurs werken aan het oplossen van technische problemen en het verbeteren van productprestaties.

Wat zeg je?
Vraag naar de nieuwste ontwikkelingen waar zij aan werken en welke technologische uitdagingen zij tegenkomen. Dit kan boeiende discussies opleveren over innovatie en probleemoplossing.

Wat kan hij/zij voor je doen?
Ingenieurs kunnen diepgaande technische presentaties geven over hun werk (gastlessen!), en misschien zelfs hands-on workshops aanbieden voor leerlingen geïnteresseerd in techniek en innovatie.

Research & Development

Wie is dat?
De R&D-afdeling houdt zich bezig met het ontwikkelen van nieuwe producten en technologieën. Zij zijn de innovatiemotor van het bedrijf.

Wat zeg je?
Informeer naar hun onderzoeksprocessen en hoe zij van idee naar product gaan. Dit kan leerlingen inspireren om zelf innovatief te denken.

Wat kan hij/zij voor je doen?
Medewerkers van R&D kunnen delen hoe zij tot nieuwe ideeën komen, en hoe deze ideeën worden getest en ontwikkeld. Ze kunnen ook projecten voorstellen waarbij leerlingen kunnen helpen of leren over het innovatieproces.

Logistics

Wie is dat?
De logistieke afdeling beheert de distributie van producten van de fabrikant naar de consument. Dit omvat opslag, transport en voorraadbeheer.

Wat zeg je?
Vraag hoe zij zorgen voor een efficiënte levering van producten en welke strategieën zij gebruiken om logistieke uitdagingen te overwinnen.

Wat kan hij/zij voor je doen?
Iemand van logistiek kan uitleggen hoe het distributienetwerk van het bedrijf werkt en mogelijk een rondleiding geven in een magazijn of distributiecentrum. Dit biedt een praktisch inzicht in hoe producten de consument bereiken.

HRM

Wie is dat?
De HRM-afdeling is verantwoordelijk voor alles wat met personeel te maken heeft, zoals werving en selectie, training en ontwikkeling, en personeelsbeleid.

Wat zeg je?
Je kunt vragen naar hun strategieën voor talentontwikkeling en hoe zij werknemerstevredenheid waarborgen.

Wat kan hij/zij voor je doen?
De HRM-afdeling kan leerlingen voorlichten over de verschillende carrièremogelijkheden binnen het bedrijf en wat voor soort vaardigheden en opleiding daarvoor nodig zijn. Ze kunnen ook workshops of presentaties geven over soft skills, zoals communicatie en teamwork, die essentieel zijn in de professionele wereld. Daarnaast kunnen ze inzicht bieden in het sollicitatieproces en tips geven voor het opstellen van een goede CV en motivatiebrief. Dit is niet alleen nuttig voor leerlingen die geïnteresseerd zijn in een carrière bij het bedrijf, maar ook voor hun algemene ontwikkeling en voorbereiding op de arbeidsmarkt.

Last, maar zeker niet least, valt onder HRM vaak ook ‘arbeidsmarkcommunicatie’: de mensen die de verbinding met onderwijs maken. Geef bij de afdeling HRM dus waar je naar op zoek bent om je leerlingen zo goed mogelijk te begeleiden in hun studiekeuze. Zij brengen je dan in contact met de inhoudelijke persoon over dat onderwerp.

 

 

Meld je aan

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

Hartelijk dank voor je aanmelding!