Voeding als leerzaam thema in de klas

Voeding is een veelzijdig en toegankelijk thema om in de klas te behandelen. Ontdek opdrachten, projecten en tips om leerlingen spelenderwijs meer te leren over eten.
modified-1744952_1920.jpg

Voeding

De Bedrijf in de Klas – opdrachten lenen zich heel goed om aan elkaar gekoppeld of los een onderwerp te behandelen. Zeker een onderwerp als voeding is een dankbaar onderwerp om met leerlingen (ook op de basisschool) mee te werken. Hieronder staat een aantal vraagstukken rondom voeding, hoe een groter project rondom jam (zelf te vertalen naar alle andere voedingsmiddelen!) eruit kan zien en tips voor andere artikelen.

Doe klein, denk groot

Opdracht
Voer een proces/taak in het klein/eenmalig uit. Bedenk wat lastig kan zijn aan opschaling.

Doel
Leerlingen laten ervaren welke uitdagingen zitten in opschaling/ bedrijfsvoering.

Geschikt voor
Handelingen die leerlingen kennen: mengen, roeren, vouwen etc.

Past goed bij …
bedrijven in de voedingsmiddelenindustrie, maakindustrie, dienstverleners (bank, oppascentrale) etc. 

 

Voorbeeld van Huijbregts (bij de doe-opdracht):

Huijbregts groep

Huijbregts Groep mengt poeders voor de voedingsmiddelenindustrie

Je kent ons beter dan je denkt
De kans is groot dat je vandaag iets hebt gegeten dat verwerkt is in onze fabriek. Want in 80% van de eetmomenten in Nederland zitten poeders die wij hebben gemengd. Wereldwijd eten 1,3 miljard mensen per week iets waarin een product is verwerkt dat onze fabriek heeft verlaten.

Doe-opdracht 

 

  • Meng 1 gram kleurstofpoeder door 100 gram meel
  • Is jouw mengsel goed gemengd?
  • Vergelijk jouw mengsel met die van de anderen. Zijn ze hetzelfde?

 

Verdieping

 

Wil jij op school verder met Huijbregts?

Hier staan verschillende vraagstukken rondom ontwikkelingen die bij Huijbregts spelen.

Misschien zit hier een mooie start bij voor jouw profiel- of sectorwerkstuk?

32-doe-klein-denk-groot-poeder.png

Zoek de 10 verschillen

32-beste-jam2-1.png

Vraagstuk: Hoe maak je duurzame chocolade?

32-beste-hagelslag-BiKv2.png

Verdieping rondom voeding

  • scheikunde: laat leerlingen (ook) kwantitatieve en kwalitatieve analyse doen: pH, suikergehalte, inhoud (wat is e?), viscositeit, vitamine C gehalte etc. Zijn vast wel voorschriften voor te vinden.
  • biologie: ga meer in op het effect van de manier van kweken, veredeling, genetische manipulatie op de eigenschappen van fruit en groenten. Waarom zou je dat doen? (zoeter fruit in fruithapjes en sappen, minder droge groenten in de voorgesneden groenten mix, groente die beter knapperig blijft in voorverpakte soepen en sauzen, etc.) Loop eens door de supermarkt: welke verschillende manieren van verpakte/verwerkte groenten en fruit zie je daar liggen? Welke eisen gelden voor die producten? Hoe zou je daaraan kunnen voldoen?

Bedrijven in een les over voeding

  • de supermarkt! In de supermarkt ligt voeding overal uitgestald. Ook veel verschillende ‘versies’ van één product. Prachtig om te vergelijken;
  • Telers van fruit en groente, veeboeren;
  • Fabrieken die (tussen) producten of hulpstoffen maken;
  • Fabrieken die voedingsmiddelen verwerken, verpakken etc;
  • Dietist, consultatiebureau;
  • Marketingspecialist;
  • Bedrijf dat inrichtingen van winkels doet

Wist je dat we ook trainingen aanbieden?

Na onze trainingen kun je geen theekopje meer zien zonder minstens drie bedrijven en beroepen te noemen die daarbij horen én hier concrete lesideeën bij te hebben. De praktijk in de klas halen wordt daarmee een eitje!

Heb je een vraag?

"*" geeft vereiste velden aan

Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Naam*

'Contextrijk materiaal ontwikkelen doe je makkelijk vanuit een vraagstuk. Zo laat je leerlingen zien waarom ze iets leren!'

Meer artikelen

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

*Als jij je gegevens achterlaat, houden we rekening met jouw privacy volgens onze privacy policy.