Selecteer een pagina
Onderwijs is meer dan kennis overdragen tussen de vier muren van een klaslokaal. “Goed onderwijs verbindt leerlingen met de echte wereld,” aldus Martha Hoebens, oprichter van Bedrijf in de Klas. Maar hoe zien bijbehorende lessen en opdrachten er dan uit? Een logische vraag waar veel docenten mee worstelen. Dus ontwikkelde Bedrijf in de Klas een toolbox, waarmee het ontwikkelen van praktijkgericht lesmateriaal een stuk makkelijker wordt. Leerlingen meenemen
Betekenisvol onderwijs, omgevingsgericht werken en contextrijk leren. Doelen die je terugvindt in de visie van steeds meer vo-scholen, al dan niet gedreven door de overheidsplannen voor een praktijkgericht programma. Een mooie ontwikkeling, die tegelijkertijd veel vraagt van docenten. Martha: “Onderwijsmateriaal ontwikkelen kost tijd. Daarnaast zijn docenten vaak gewend om hun leerlingen toe te laten werken naar één antwoord. Terwijl wij ze willen leren om de juiste vragen te stellen. Zodat zij hun leerlingen beter mee kunnen nemen in het leerproces, en de manier waarop een antwoord tot stand komt belangrijker wordt. Die formule is de basis van ons bedrijf.”

Makkelijk en concreet
Vanuit die formule ontwikkelde Anouk Timmers, onderwijsexpert bij Bedrijf in de Klas, de toolbox ‘Van bedrijf tot opdracht’. Daarmee komen docenten vanuit een thema, uitdaging of vraagstuk tot betekenisvolle opdrachten, projecten of lessenseries. Grote onderwerpen worden door uitwisbare vragenkaartjes vanuit verschillende perspectieven kleiner gemaakt. Bij de deelvragen die overblijven kies je als docent actieve werkvormen en manieren van presenteren, met opnieuw een groot aantal kaartjes als inspiratie. Het resultaat? Prikkelend, concreet en realistisch lesmateriaal. Waarbij het vooraf heel duidelijk is wanneer bijvoorbeeld het inschakelen van een gastspreker of het afleggen van een bedrijfsbezoek zinvol is. Altijd vanuit een heldere vraag.

“Het overzicht dat de toolbox biedt, scheelt tijd, twijfel en onzekerheid.”

Van paniek naar rust
Het startpunt voor de toolbox is een thema dat voortkomt uit het eigen lesprogramma, of vanuit een bedrijf. Als docent bepaal je zelf hoe groot het gewenste product is: één les, een lessenserie of een volledige projectweek. Voor elk gewenst niveau, van vmbo-b tot gymnasium, met volop mogelijkheden om te differentiëren. Bij de toolbox hoort een online werkinstructie en eventueel een training door Bedrijf in de Klas. Anouk: “Halverwege zo’n training zie je ineens rust in de groep komen. Dat is het moment waarop de deelnemende docenten ervaren dat ze het wél kunnen, praktijkgericht lesmateriaal ontwikkelen.” Martha: “Achteraf horen we vaak terug dat ze door het werken met de toolbox de stap naar bedrijven veel makkelijker durven te zetten.” Een stap vooruit
Kortom: de toolbox ‘Van bedrijf tot opdracht’ is een leuke en effectieve manier om te werken aan onderwijsontwikkeling en invulling van het praktijkgerichte programma. Individueel, of met een groep collega’s. Door de vragen, werkvormen en presentatiemogelijkheden op de kaartjes doen docenten met weinig inspiratie nieuwe ideeën op. Terwijl diezelfde kaartjes anderen juist helpen om een overvloed aan gedachten te kaderen. En het allerbelangrijkste? De opbrengst zorgt ervoor dat leerlingen de kans krijgen om te werken aan realistische opdrachten. Waardoor ze ervaring opdoen met verschillende thema’s en werkwijzen uit de echte wereld en ontdekken wat bij hen past. In de woorden van Anouk: “Onze toolbox helpt docenten en leerlingen écht vooruit.”

 

Een toolbox met online instructie bestel je al voor  € 35,- in de webshop van Bedrijf in de Klas. Eerst meer weten of meer lezen? Neem contact op met ons via 06 284 30 253 of kijk op https://bedrijfindeklas.nl/toolbox-informatie.

Meld je aan

Meld je aan

Meld je hier aan voor de nieuwsbrief van Bedrijf in de Klas.

Hartelijk dank voor je aanmelding!