Op deze pagina vind je links naar hulpbronnen die handig kunnen zijn bij het werken met open vraagstukken, onderzoekend en ontwerpend werken, verslag leggen en als je een keer op een andere manier wil presenteren. Mis je een hulpbron? Of weet je een leuke toevoeging? Laat het me dan vooral weten.

Oriënteren

De vragen op deze poster helpen om vanuit verschillende kanten naar een centraal vraagstuk te kijken.

Welke onderdelen zitten er in/op/aan/om een product, dienst of bedrijf? Met deze post-it methode breng je dat snel in kaart.

Welke keuzes zijn gemaakt bij het ontwerpen van dit product of deze dienst? Met deze methode ervaar je waar de verschillen en dus de keuzes zitten. Deze oriëntatie is handig bij ontwerpopdrachten.

Onderzoeken

Met deze werkvorm onderzoek je de verschillen tussen producten of diensten. Dit kan oppervlakkig als oriëntatie, maar door verschillen te laten meten, en waardes hieraan te verbinden kun je dieper het onderzoek in.

Een goede manier om te onderzoeken, is door mensen te vragen wat ze ergens van vinden. Hier kan ‘google formulieren’ je mee helpen. Je maakt een online vragenformulier en je exporteert de resultaten naar een excel bestand of je laat Google mooie grafieken maken. Uitleg vind je hier. 

Scenariodenken is een methode voor toekomstonderzoek. Hiermee kun je mogelijke veranderingen in kaart brengen en vertalen naar mogelijke richtingen waar een bedrijf of product naartoe kan gaan.

Verslag

In het verslag leg je de zakelijke feiten van jouw onderzoek of ontwerpproces vast. Wat heb je gedaan, wat is gelukt en wat niet etc.

Gegevens verwerk je in grafieken en tabellen. Maar wanneer gebruik je welke grafiek? In dit overzicht staat van de verschillende grafieken die je in excel kunt maken een toelichting.

Een infographic geeft feiten beeldend weer. Hierbij ondersteund door cijfers, tabellen en grafieken. Een mooi voorbeeld van een infographic vind je hier. 

Op deze pagina staat aangegeven hoe je in een verslag op de juiste manier aan bronvermelding doet. De APA-generator op deze pagina genereert de bronvermelding automatisch.

Presentatie

In een presentatie vertaal je de opbrengst van jouw onderzoek of ontwerp naar je publiek. Wie zit er op jouw resulaten te wachten? Wat wil hij/zij weten? Waarvoor hebben ze jouw resultaat nodig? Wat zijn de volgende stappen? Hiervan hangt af op wat voor manier je resultaten presenteert. 

Een ‘powerpoint’ presentatie is een manier van presenteren waar je bij stukjes van een verhaal een andere ‘bladzijde’ laat zien. Dit hoeft natuurlijk niet in powerpoint. Het is makkelijk te maken en helpt je om je verhaal vast te houden. Maar omdat een powerpoint tegenwoordig zo vaak wordt gebruikt, is het ook écht saai. Probeer dat dus te voorkomen!

Een infographic geeft feiten beeldend weer. Hierbij ondersteund door cijfers, tabellen en grafieken. Een mooi voorbeeld van een infographic vind je hier. 

In een white paper beschrijf je een probleem en/of een voorbeeld van een mogelijke oplossing, dat anderen kan helpen om een beslissing nemen.

In een pitch verkoop je in een hele korte tijd jezelf, je product, je bedrijf of je oplossing. Geen tijd om te kletsen dus, maar alleen de kern doet ertoe.
Hier vind je vijf voorbeelden. 

Hoe scoort product of dienst A ten opzichte van B? Dit onderzoek je met een productvergelijking. Steeds meer bedrijven doen dit. Het resultaat presenteer je in een infographic, tabel, filmpje etc.
Goede voorbeelden: Coolblue of dit filmpje

Fotoverslag

In een fotoverslag laat je met foto’s, eventueel voorzien van tekst zien wat je hebt gedaan. Een fotoverslag is eenvoudig te maken met powerpoint. Tips voor het werken met powerpoint vind je hier.

Filmverslag

Een filmverslag kan videofragmenten combineren met foto’s en korte teksten. Het makkelijkste is om dit met je mobiel te doen. Hiervoor zijn verschillende handige (gratis) apps te vinden. Hier staat een overzicht.

Verkoop je product, dienst of oplossing met een reclamefilm. Bedenk hierbij heel goed wat je wil verkopen en wie de doelgroep is. 

Welk verhaal vertel je om een product, dienst of bedrijf te ‘verkopen’? Hoe bouw je dat verhaal zo op dat mensen graag blijven luisteren en het met je eens zijn? Dat is de kracht van storytelling.