Op deze pagina vind je links naar hulpbronnen die handig kunnen zijn bij het werken met open vraagstukken, onderzoekend en ontwerpend werken, verslag leggen en als je een keer op een andere manier wil presenteren. Mis je een hulpbron? Of weet je een leuke toevoeging? Laat het me dan vooral weten.
Oriënteren
Hoe bedenk je goede vragen over een onderwerp? Daarvoor moet je je eerst goed oriënteren. De hulpbronnen hieronder helpen je om meer zicht te krijgen op jouw vraag en om goede (hulp)vragen te bedenken.
De vragen op deze poster helpen om vanuit verschillende kanten naar een centraal vraagstuk te kijken.
Welke onderdelen zitten er in/op/aan/om een product, dienst of bedrijf? Met deze post-it methode breng je dat snel in kaart.
Welke keuzes zijn gemaakt bij het ontwerpen van dit product of deze dienst? Met deze methode ervaar je waar de verschillen en dus de keuzes zitten. Deze oriëntatie is handig bij ontwerpopdrachten.
Kiezen
Je hebt vraagtukken, vragen en ideeën. Maar hoe kies je met welke vraag, met welk idee je op welke manier aan de slag gaat? Deze hulpbronnen helpen je kiezen:
Deze methode helpt je om uit vanuit een brainstorm een selectie te maken van ideeën waar je mee verder kunt: de originele ideeën die je binnen de tijd en mogelijkheden die je hebt kunt uitvoeren. Welk idee kies jij?
Onderzoeken
Om een antwoord op de vraag te vinden, moet je op onderzoek uit. Dat kan op verschillende manieren:
Bronnen gebruik je om vooraf meer informatie over een onderwerp te krijgen, om input voor je onderzoek te krijgen, om een werkwijze te verkrijgen etc.
Op internet zijn veel bronnen te vinden, maar blijf altijd kritisch naar de waarde van deze bron: wie heeft het stuk geschreven en wat zijn de belangen van deze persoon/organisatie?
Met deze werkvorm onderzoek je de verschillen tussen producten of diensten. Dit kan oppervlakkig als oriëntatie, maar door verschillen te laten meten, en waardes hieraan te verbinden kun je dieper het onderzoek in.
In deze opdracht simuleer je met de leerlingen een bepaald proces in een bedrijf. Je doet het in het klein en denkt na over de uitdagingen in het groot. Hierdoor kunnen leerlingen ook in de klas al ervaren wat er in een bedrijf gebeurt en snappen zij beter wat er gebeurt als ze het proces in het echt zien.
Een goede manier om te onderzoeken, is door mensen te vragen wat ze ergens van vinden. Hier kan ‘google formulieren’ je mee helpen. Je maakt een online vragenformulier en je exporteert de resultaten naar een excel bestand of je laat Google mooie grafieken maken. Uitleg vind je hier.
Scenariodenken is een methode voor toekomstonderzoek. Hiermee kun je mogelijke veranderingen in kaart brengen en vertalen naar mogelijke richtingen waar een bedrijf of product naartoe kan gaan.
Verslaglegging
In het verslag leg je de zakelijke feiten van jouw onderzoek of ontwerpproces vast. Wat heb je gedaan, wat is gelukt en wat niet etc.
Gegevens verwerk je in grafieken en tabellen. Maar wanneer gebruik je welke grafiek? In dit overzicht staat van de verschillende grafieken die je in excel kunt maken een toelichting.
Een infographic geeft feiten beeldend weer. Hierbij ondersteund door cijfers, tabellen en grafieken. Een mooi voorbeeld van een infographic vind je hier.
Op deze pagina staat aangegeven hoe je in een verslag op de juiste manier aan bronvermelding doet. In dit filmpje staat hier ook uitleg over. De APA-generator op deze pagina genereert de bronvermelding automatisch.
Presenteren
In een presentatie vertaal je de opbrengst van jouw onderzoek of ontwerp naar je publiek. Wie zit er op jouw resulaten te wachten? Wat wil hij/zij weten? Waarvoor hebben ze jouw resultaat nodig? Wat zijn de volgende stappen? Hiervan hangt af op wat voor manier je resultaten presenteert.
Een ‘powerpoint’ presentatie is een manier van presenteren waar je bij stukjes van een verhaal een andere ‘bladzijde’ laat zien. Dit hoeft natuurlijk niet in powerpoint. Het is makkelijk te maken en helpt je om je verhaal vast te houden. Maar omdat een powerpoint tegenwoordig zo vaak wordt gebruikt, is het ook écht saai. Probeer dat dus te voorkomen!
Een infographic geeft feiten beeldend weer. Hierbij ondersteund door cijfers, tabellen en grafieken. Een mooi voorbeeld van een infographic vind je hier.
In een white paper beschrijf je een probleem en/of een voorbeeld van een mogelijke oplossing, dat anderen kan helpen om een beslissing nemen.
In een pitch verkoop je in een hele korte tijd jezelf, je product, je bedrijf of je oplossing. Geen tijd om te kletsen dus, maar alleen de kern doet ertoe.
Hier vind je vijf voorbeelden.
Hoe scoort product of dienst A ten opzichte van B? Dit onderzoek je met een productvergelijking. Steeds meer bedrijven doen dit. Het resultaat presenteer je in een infographic, tabel, filmpje etc.
Goede voorbeelden: Coolblue of dit filmpje.
In een fotoverslag laat je met foto’s, eventueel voorzien van tekst zien wat je hebt gedaan. Een fotoverslag is eenvoudig te maken met powerpoint. Tips voor het werken met powerpoint vind je hier.
Een filmverslag kan videofragmenten combineren met foto’s en korte teksten. Het makkelijkste is om dit met je mobiel te doen. Hiervoor zijn verschillende handige (gratis) apps te vinden. Hier staat een overzicht. Op deze pagina staat uitleg over hoe je een goede video kunt maken.
Verkoop je product, dienst of oplossing met een reclamefilm. Bedenk hierbij heel goed wat je wil verkopen en wie de doelgroep is.
Welk verhaal vertel je om een product, dienst of bedrijf te ‘verkopen’? Hoe bouw je dat verhaal zo op dat mensen graag blijven luisteren en het met je eens zijn? Dat is de kracht van storytelling.