Opdracht vakantiefolder
Vraag leerlingen om hun vakantie te beschrijven alsof zij zelf de eigenaar van de plek zijn. Dat doen ze, door de vakantieplek vanuit verschillende invalshoeken te laten zien.
Door leerlingen alle vragen te laten beantwoorden, leer je ze beter kennen. Maar je ziet ook meteen wat zij makkelijke of leuke vragen vinden om te beantwoorden: vertellen ze makkelijker over anderen of over zichzelf? Of vinden ze duurzaamheid belangrijk? Kunnen ze spelen met taal? En waar zien zij techniek om zich heen? Hoe belangrijk vinden ze geld/status?
Startopdracht vanuit een specifiek vak
Je kunt er ook voor kiezen om ze alleen één van de invalshoeken te laten beschrijven: vanuit natuurkunde bijvoorbeeld welke techniek is er nodig om de camping (of hotel, of…) draaiend te houden? Of vanuit maatschappijleer bespreek je het soort mensen en culturen die voor die vakantieplek kiezen. En bij aardrijkskunde de ligging van de plek.
Verwerking
Vraag de leerlingen om een folder te maken met hun informatie. Afhankelijk van hoeveel tijd je hebt, is dat een flyer (1 A4) of een heel boekje. Je kunt ze ook alleen het bord van de camping of hotel laten ontwerpen, dat zegt ook al veel.
Daarnaast kun je natuurlijk ook kiezen voor een website of een reclamefilmpje (weet je meteen hoe digitaal vaardig ze zijn).