Bedrijven in de geschiedenisles? Hoe dan?!
Nederland is in de gouden eeuw rijk geworden door de handel in specerijen. Maar nu nog steeds zijn er bedrijven in Nederland die met het mengen van ‘poeders voor in de voedingsmiddelenindustrie’ hierin één van de grootste ter wereld zijn.
Hoe kun je daar vanuit geschiedenis – misschien wel samen met biologie en techniek mee aan de slag?
Vraag je leerlingen om foto’s te maken van zoveel mogelijk kruiden-schappen bij supermarkten in de buurt en bijvoorbeeld bij een kleine kruidenier. Met een beetje mazzel heb je een bio-winkel in de buurt waar ze de kruiden los verkopen.
Doe de opdracht ‘zoek de 10 verschillen‘ met de leerlingen: Wie kan de meeste verschillen vinden tussen de kruidenschappen in de winkels?
Misschien willen ze aan de hand van deze opdracht wel terug voor verder onderzoek. Want hoeveel potjes paprikapoeder staan er eigenlijk in het schap? En hoeveel steranijs? Hoeveel heeft de winkel in het magazijn nog op voorraad? Hoeveel verkopen ze per week? Waarom zit er verschil tussen de kruiden? Je ziet dat je hier ook meteen economische vragen krijgt, maar dat is natuurlijk waar de hele VOC op dreef!
Met techniek, science, scheikunde of natuurkunde samen kun je nog meer doen rondom dit thema. Kijk eens bij de opdracht ‘doe klein, denk groot’ hiernaast – hier staat een voorbeeld over een kruidenmengsel uitgeschreven.
Hebben ze dit een beetje voor ogen? Dan kun je (ook) op bezoek bij Huijbregts. Of een ander bedrijf dat iets met smaak- en geurstoffen doet. Of bij voedingsmiddelenbedrijven die kruiden gebruiken in hun producten. Of je hebt met het supermarkt onderzoek vanuit geschiedenis al een hele mooie link gemaakt met bedrijven van nu en vroeger.
💡 Meer weten?! Bezoek Huijbregts op 13 juni op de hotspot Hightech Helmond – de Peel!